Svar: Uro og iver

12. juli 2017

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Jeanne

Tak for dit brev og søde ord om min brevkasse :)

Det du fortæller lyder umiddelbart helt normalt. Men den alder din datter har, er det helt naturligt, at hun nogle gange vil spænde i kroppen, gøre sig stiv, bøje og strække arme og ben, bevæge fingre osv. Nogle gange vil hun have en stor uro i kroppen og andre gange netop spænde i kroppen. Alt sammen fordi hun er rigtig godt igang med at finde ud af at bruge sin krop.

Nogle gange kan det også skyldes ivrighed, at hun er særligt interesseret i noget, som du viser hende - og det kan vise sig på to måder. Nogle gange vil hun måske bevæge kroppen ekstra hurtigt af ren iver og for at få fat i det du viser hende, og andre gange vil hun ligge mere stille og studere stille.. alt sammen helt normalt. Hun vil naturligt ...

Annonce

... bruge sit kropssprog rigtig meget :)

Når det så er sagt, så skal du naturligvis være opmærksom på, at hun ikke spænder i kroppen på en måde, hvor det kan ligne anfald. Det vil sige, at hun må ikke have rykninger og kramper i arme og ben, ligesom hun ikke må blive fuldstændig slap eller virke fjern. Når hun bliver stiv i kroppen, så må hovedet ikke dreje til siden eller bøje bagover, hvor hun virker ukontaktbar, og hun må ikke virke bevidstløs eller efterfølgende virke træt og desorienteret...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis du er i tvivl, så bør du kontakte jeres læge. Det kan være en rigtig god idé, at du filmer det du oplever med din telefon, det vil give jeres læge en idé om, hvad det præcist er du oplever :) Men som sagt, så lyder det du fortæller helt normalt :)

Håber du kan bruge dette lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.