Svar: Uro og iver
12. juli 2017
Alder:
5 mdr.
Kære Jeanne
Tak for dit brev og søde ord om min brevkasse :)
Det du fortæller lyder umiddelbart helt normalt. Men den alder din datter har, er det helt naturligt, at hun nogle gange vil spænde i kroppen, gøre sig stiv, bøje og strække arme og ben, bevæge fingre osv. Nogle gange vil hun have en stor uro i kroppen og andre gange netop spænde i kroppen. Alt sammen fordi hun er rigtig godt igang med at finde ud af at bruge sin krop.
Nogle gange kan det også skyldes ivrighed, at hun er særligt interesseret i noget, som du viser hende - og det kan vise sig på to måder. Nogle gange vil hun måske bevæge kroppen ekstra hurtigt af ren iver og for at få fat i det du viser hende, og andre gange vil hun ligge mere stille og studere stille.. alt sammen helt normalt. Hun vil naturligt bruge sit kropssprog rigtig meget :)
Når det så er sagt, så skal du naturligvis være opmærksom på, at hun ikke spænder i kroppen på en måde, hvor det kan ligne anfald. Det vil sige, at hun må ikke have rykninger og kramper i arme og ben, ligesom hun ikke må blive fuldstændig slap eller virke fjern. Når hun bliver stiv i kroppen, så må hovedet ikke dreje til siden eller bøje bagover, hvor hun virker ukontaktbar, og hun må ikke virke bevidstløs eller efterfølgende virke træt og desorienteret...
Hvis du er i tvivl, så bør du kontakte jeres læge. Det kan være en rigtig god idé, at du filmer det du oplever med din telefon, det vil give jeres læge en idé om, hvad det præcist er du oplever :) Men som sagt, så lyder det du fortæller helt normalt :)
Håber du kan bruge dette lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske