Svar: Baby 10,5 måneder og skæren tænder

27. juni 2017

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Charlotte

Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at I har haft et par uger med sammenhængende nattesøvn - ØV! at tandfrembrud fik ændret på dette...

Det kan sagtens være tænderne, som gør at Sonia vågner om natten og græder. At det skyldes mme i hendes grød, tænker jeg ikke har betydning. Derimod tænker jeg, at det højst sandsynligt også handler om hendes alder og udvikling. Hun er i separationsfasen, og der sker rigtig meget med hende udviklingsmæssigt - både motorisk og mentalt.

Motorisk begynder hun at bevæge sig mere og mere rundt. Hun kryber, kravler, forsøger at rejse sig ved tingene, prøver at sætte sig osv. Og hun oplever verden på en ny måde, oplever rummet på en ny måde, øver sig også i at være på afstand af jer... Det giver en stor motorisk uro. Hun har svært ved at finde ro i kroppen, hun mærker en rastløshed og det er svært for hende at ligge stille og slappe af - og derfor også svært at overgive sig til søvnen. Og når hun sover, så øver hun sig også - i søvne får hun lagt sig i stillinger, som hun ikke selv mestrer at komme væk fra, hun lægger sig op på alle fire, rokker frem og tilbage, og hun kan ikke finde ud af at blive langt ned igen - hun græder frustreret og har brug for jeres hjælp.

Jo mere hun øver sig om dagen, jo bedre bliver hun til det og jo mere hun mestrer det og øver sig om dagen, jo mere ro vil der efterhånden komme på hende om aftenen og om natten. Men lige nu, vil hun naturligt have en stor motorisk uro dag, aften og nat ...

Derudover så gør den store motoriske udvikling også, at hun oplever verden større nu, at hun kan bevæge sig fra rum til rum. Hun skelner meget tydeligt mellem om hun er hjemme eller ude, om du er i nærheden eller uden for hendes synsfelt.. Hun begynder også at vise mere selvstændighed og egen vilje. Hun protesterer mod at få skiftet ble, hun vil ikke ligge ned på puslebordet, men spræller, sparker og siger fra. Hun hiver sine sokker af fødderne, lige så snart, du har givet hende dem på. Hun nægter pludselig skemaden, lukker munden og vil spise selv. Hun vil under ingen omstændigheder ha børstet tænder... Alt sammen udtryk for, at hendes selvstændighed spirer og kun tegn på sund udvikling :)

Og det gør naturligt, at nætterne bliver mere uroligt, for alt hvad hun oplever om dagen skal bearbejdes, når hun sover, så derfor sover hun uroligt og drømmer rigtig meget lige nu. Derfor kan hun om natten have mange forskellige lyde, hvor hun både kan klynke, smågræde, men også snakke og pludre og grine i søvne... Og det er ikke alle lyde, som du skal reagere på. Nogle gange vil det være godt, at du med det samme er hos hende, hjælper hende med at blive lagt rigtigt ned i sengen, får dynen på og du på den måde hjælper hende videre i søvnen. Andre gange er det bedre, at du lige trækker tiden lidt og vurdere, om hun mon selv kan komme videre i søvnen...

Når hun skærer tænder, så er det ofte fordi hun kan - det er en helt ny fornemmelse med tænder i munden, og hun kan pludselig lave en lyd, som hun ikke har kunnet før. Og samtidig finder hun måske ud af, at hun får en særlig reaktion og opmærksomhed fra dig, når hun skærer tænder - og det er naturligt også interessant for hende at undersøge:)

Det er derfor vigtigt, at du ikke begynder at sige "Nej!" eller lignende, når hun gør det, fordi det så forstærker hendes lyst til at blive ved, for at undersøge og lære, hvordan du reagerer.. Og du skriver faktisk "jeg siger forfærdet NEJ til hende" :) Det bedste du kan gøre er i stedet at aflede hende, så hun kommer til at tænke på noget ...

Annonce

... andet.

Du kan f.eks. aflede hende ved at få hende til at bruge munden på en anden måde - du kan opfordre hende til at sige lyde, bruge sin stemme, sin tunge, sine læber. Det kan også være en god afledning at tilbyde hende noget mad, som hun kan gumle på - det kan være en hård brødskorpe, et stykke knækbrød eller lignende. OBS - hun må ikke få rå gulerod, hvis du hører om dette råd andre steder!

Det kan også være godt at lade hende drikke af en tudkop. Gerne med to hanke, så hun selv kan holde og du kan sige "to hænder, skat, to hænder", så hun lærer dette. Det afleder og samtidig finder hun ud af, at hun kan andre ting, som trods alt er sjovere end at skære tænder - og bider hun i tudkoppen, så sker der ikke så meget ved dette :)

Og så skal tænderne jo børstes.. Hun er for lille til at forstå, hvorfor det er vigtigt, og hun bryder sig ikke om den fornemmelse det er, at få tandbørsten i munden. Det er også en naturlig refleks, at hun bider sammen og hun kan ikke finde ud af at holde munden åben, med den alder hun har.

Det er godt, hvis du kan undgå, at det bliver en kamp. Det er vigtigt, at hun forbinder tandbørstning med noget rart - hvis det bliver mere og mere ubehageligt, så bliver det naturligt sværere for dig på sigt at få børstet hendes tænder... Hvis hun er så ked af det, at det næsten virker som et overgreb, så vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at acceptere, at du ikke når hele munden igennem - alle tænder behøver ikke blive børstet lige grundigt, men så det bliver acceptabelt at børste lidt. Stille og roligt skal du børste mere og mere grundigt, i takt med at hun bliver mere og mere tryg ved situationen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Som jeg læser dit brev, så har hun lige nu 4 fortænder, og de er forholdsvis lette at børste. Prøv at gøre det så kortvarigt som muligt, så hun kan acceptere det bedre og igen, jo mere tryg og fortrolig hun er ved situationen, jo grundigere og jo længere tid kan du så børste - også når hun begynder at få kindtænder.

Brug tandpasta. Brug en lille mænge, ikke mere end hvad der højst kan ligge på hendes lillefingernegl. Tandpastaen skal indeholde fluor, det anbefales at vælge en tandpasta med et fluorindhold mellem 1000-1500 ppm. Fluor nedsætter aktivt riskoen for huller. Til børn under 3 år anbefaler tandlægeskolen i Danmark en tandpasta med ca 1100 ppm, fordi små børn vil have tendens til at synke tandpastaen og derfor kan få en del fluor i maven. Det er også derfor, at mængden du skal bruge skal være meget lille.

Du kan købe speciel børnetandpasta, som hun måske godt kan lide smagen af. Du kan også bruge jeres egen, hvis ikke fluorindholdet er for højt. Derudover skal jeres tandpasta være en standard og må ikke være en "whitening" eller lignende.

Prøv lidt forskelligt for at se, hvad der vil fungere bedst. Nogle gange kan det hjælpe at sætte hende på dit skød og børste hendes tænder, imens hun sidder med ryggen op af din mave og lægger hovedet lidt tilbage. Andre gange er det bedre at lade hende ligge på puslebordet, sofaen eller et andet sted, og børste imens hun ligger ned. Nogle gange kan det være en idé, at hun får en tandbørste i hånden eller måske får lov til at holde tandpastatuben imens. Andre gange er det en god idé at sætte hende foran et spejl, så hun kan se, hvad der foregår og hvad det egentlig er du laver… Prøv dig lidt frem :)

Du kan også købe en bidering-tandbørste, som hun også kan ligge og gumle på og på den måde vænne sig til fornemmelsen af tandbørstehårene i munden...

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

20. december 2023 | Udvikling | 15 mdr.

Små børn og onani eller?

Hej Helen Jeg er far til en dejlig pige på 15 måneder, som generelt virker...

21. november 2023 | Udvikling | 8 mdr.

Imitere lyde - sproglig udvikling

Kære Helen. Så er jeg her igen med endnu en bekymring. Vores søn udvikler...

Annonce

Viden om børn:

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin