Svar: Langt fremme motorisk og sprogligt - og morsøgende

24. juni 2017

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære LB

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng, som bestemt lyder til at være rigtig langt fremme både motorisk og sprogligt. Det lyder helt rigtigt, at du nu begynder at fornemme hans glæde mere og mere - netop i takt med, at han begynder at kunne gøre sig mere forståeligt og også kan få sin krop til at gøre det, som han gerne vil - så bliver han naturligt gladere og mindre frustreret...

Han er stadig en meget lille dreng, og det er helt naturligt, at han stadig søger mor mest, når han skal sove, bliver ked af det osv. Det betyder ikke, at far ikke sagtens kan gøre ting med ham, og det er rigtig fint, at de to netop gør mere praktiske ting, så de bruger tid sammen, det kommer kun godt tilbage :)

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om jeres dreng måske hører til de børn som man kalder for "børn med særlige forudsætninger". Det kan være svært at vurdere, når han ikke er ældre end han er - men han er tydeligt forud for sin alder, når man sammenligner ham motorisk og sprogligt i forhold til andre børn på samme alder. Og det er faktisk meget ofte sådan, at disse børn foretrækker voksne fremfor andre børn, de kan virke meget intense i deres kontakt, ligesom de kan virke lidt mere følsomme og tage tingene lidt mere ind - de tænker lidt mere over tingene, bekymrer sig måske lidt mere... De elsker at lære, vil hele tiden gerne øve sig, finde ud af mere, de virker målrettede, har ofte fokus på detaljer fremfor overordnede linjer... Jeg synes der er lidt i jeres drengs personlighed som, uden at jeg har mødt ham, tyder på at han måske hører til disse børn.

Man skønner, at mellem 2-5% af befolkningen hører til denne gruppe, og man er begyndt at have mere og mere fokus på disse børn - især fordi der er rigtig mange fordomme omkring dem f.eks. at "de skal nok klare sig" og derfor nogle gange overser dem lidt - men faktum er, at disse børn har lige så meget brug for at man støtter, guider, møder dem hvor de er - som alle andre børn. På nogen punkter har de måske endda brug for mere støtte, end man lige umiddelbart tror.

Tegnene på at barnet har særlige forudsætninger varierer - disse børn er lige så forskellige som alle andre børn. At have særlige forudsætninger betyder ikke, at man er god til alt. Nogle børn har svært ved det finmotoriske, nogle har svært ved tal, men er rigtig gode til at læse og til bogstaver, andre har det modsat - er super dygtige til tal, men har svært ved at læse. Nogle børn har svært ved det sociale, nogen har svært ved at lege med alderssvarende, fordi barnet intellektuelt er mere som en 4 årig, men følelsesmæssigt måske er som en 2 årig...

Jeg nævner dette, fordi jeg tænker, at en del af de udfordringer I har måske hænger sammen med dette. Man kan godt teste for "særlige forudsætninger", det er især børnepsykologen Ole Kyed, der har specialiseret sig i dette i Danmark. Man tester dog ofte ikke børn før de når omkring skolealder (5-6 år), så vidt jeg ved...

Derudover, så er der jo dit spørgsmål om, hvordan I får far"mere ind i varmen", og jeg tænker, at det er rigtig godt, at far og søn laver noget sammen, bare de to. Det er super med ting, hvor de gør noget ved siden af hinanden - hvor far forklarer, viser, deler interessen og de på den måde er sammen, men det vil også være godt, hvis far og lillebror f.eks. gik til svømning sammen, så det er noget, hvor de har tættere fysisk kontakt og nærhed og hvor far er den der trøster og hjælper, giver omsorg osv. som er noget af det I efterspørger - og gerne, hvor du ikke er med. Det er noget far og han har sammen.

Det vil også være rigtig godt, hvis far kan gøre noget af alt det, som leder op til putning. Det vil være rigtig godt, hvis I kan stoppe med flaskerne, så jeres dreng ikke længere får så meget mælk og nu lærer at sove uden - og det vil være en god idé, hvis I kan indføre et ritual om aftenen med et bad og en godnatgrød - og hvor det er far, som sørger for dette. Det vil sige, at en aftenrytme kan se således ud:

Aften kl 18: Aftensmad, hele familien ...

Annonce

... spiser det samme, og I spiser sammen. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres efterfølgende godt med håndklædet, smøres med creme efter behov, får nattøj på osv.

Tilbydes en godnatgrød eller en portion havregryn med lidt sukker og mælk, her er klokken måske 19.30-19.45. Og må gerne få vand eller mælk af kop (det erstatter flasken). Får derefter børstet tænder.

Puttes til natten ca kl 20. Det er far, som sørger for alt det, som leder op til putning og mor kan evt. gå lidt til og fra efter behov - indtil mor så putter til sidst. Far lægger ham evt. i seng og så kommer mor ind og putter ham...

Det er vigtigt, at du bakker op om at far kan lige så godt som mor kan. Det er vigtigt, at hvis han kalder på dig, når han f.eks. er i bad, at du så siger "ja, jeg er lige her skat, far hjælper dig", så han direkte hører, at du bakker op om at far er der for ham nu. Det er på samme måde vigtigt, at far anerkender hans behov for mor og f.eks. siger "mor kommer bagefter, nu hjælper jeg dig" - så han sætter ord på, at han forstår, at jeres dreng gerne vil have mor, at du også stadig er der og kommer, men lige nu holder fast i at far godt kan hjælpe...

Det er vigtigt, at du ikke skubber jeres dreng fra dig, når og hvis han søger din kontakt. Det er vigtigt, at du ikke i et forsøg på at få far på banen siger "gå nu hen til far" eller lignende. Hvis jeres dreng føler, at du skubber dig fra ham, så vil han klynge sig ekstra meget til dig.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er på samme måde vigtigt, at far ikke føler sig afvist eller viser at han bliver ked af det. Jeres dreng har en alder, hvor han naturligt er igang med at finde ud af, hvad det han gør, gør ved andre. Og hvis han mærker, at far trækker sig, bliver skuffet, ked af det osv. så er det naturligt en spændende ting at undersøge, og det kan forstærke jeres drengs behov for at afvise far. Derfor kan det være bedre, hvis far nogle gange går i modsatte grøft og siger "din lille morfis, her i huset kilder vi drenge, der vil have deres mor" og så fanger ham, kilder ham og giver ham ekstra fysisk kontakt, som respons på at blive afvist, så jeres dreng mærker, at han ikke kan afvise far.

Det er også vigtigt, at I forælder viser at I er glade for hinanden. At I kysser, krammer, sidder tæt i sofaen, holder i hånden, når I går tur osv. så jeres dreng ser, at I to har noget sammen, som gør jeres forhold til noget særligt. Han må naturligvis også gerne få kys og kram og være med, I kan alle kramme hinanden, men han skal have en fornemmelse af, at han ikke kan spille jer ud mod hinanden....

Og så med hensyn til natteroderiet og flasken. Jeg vil foreslå jer, at I tager jeres dreng med i processen - flaskesutter bliver gamle, mørnede og skal smides ud. Han er så godt med sprogligt, at han forstår ordet slut og det vil være rigtig godt, at I bruger dette ord i dagligdagen. Når mælkekartonen er tom, når maden er spist op, når bogen klappes i og historien slutter.. "slut, der er ikke mere". Og også gerne lade ham deltage i ting, der skal smides i skraldespanden.

Og så skal I overføre dette til flasken, en for en skal flaskesutterne smides ud, fortælle at det er slut - og til sidst er der ikke nogen flaskesutter tilbage, flasken dur ikke mere, det er slut. Og så må han i stedet blive tilbudt lidt mælk eller vand af en kop, hvis han er tørstig.

Og samtidig med dette vil det være rigtig godt, at I trapper ud af mængden af mælk, så han får mindre og mindre og naturligt vil have lettere ved at undvære den. Godnatgrøden og mælk før sengetid giver ham lidt ekstra mæthed, der sikrer, at han ikke behøver flaske mere, samtidig med at det på sigt er et nyt tryghedsgivende ritual, der kan fungere rigtig godt sammen med puttebamse, klud, godnathistorie. Det er rigtig fint, at han stadig kan have brug for jer, brug for jeres nærhed og ro for at kunne koble fra dagen og sove - han kan stadig få jer - men ikke længere flaske, det er erstattet af et nyt ritual:)

Jeg håber, at du/I kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

20. december 2023 | Udvikling | 15 mdr.

Små børn og onani eller?

Hej Helen Jeg er far til en dejlig pige på 15 måneder, som generelt virker...

21. november 2023 | Udvikling | 8 mdr.

Imitere lyde - sproglig udvikling

Kære Helen. Så er jeg her igen med endnu en bekymring. Vores søn udvikler...

Annonce

Viden om børn:

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig