Svar: Sprog og gå med hånd - 10 mdr.

23. juni 2017

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære L

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at der er rigtig godt gang i jeres dreng, han lyder til at være rigtig godt med både motorisk og sprogligt, hvor er det bare dejligt :)

Det er rigtig godt, hvis I fortsat lader jeres dreng kravle, så han bevæger sig rundt med krydskoordinerende bevægelser, men da han nu er begyndt at rejse sig og stå frit på gulvet, så er der ikke langt til at begynde at tage det første skridt.

Det at lære at gå har forskellige faser:

1. I første fase trækker barnet sig op ved tremmerne i sengen, eller møblerne i rummet, herefter bevæger barnet sig fra side til side, ved hele tiden at holde fast med hænderne og flytte sine fødder.

2. I anden fase bruger barnet kun sine hænder til at holde balancen med og har derved langt mere styrke i sine ben og fødder. Barnet flytter ofte hånd over hånd og kan når det er sikkert nok, begynde at flytte en fod og en hånd af gangen.

3. I tredie fase øver barnet sig i at bevæge sig fra f.eks. et møbel til et andet. Endnu kun møbler, hvor barnet med sikkerhed kan nå det ene før det andet slippes.

4. I fjerde fase forsøger barnet at gå imellem møblerne uden støtte. Det vil sige slipper et møbel og bevæger sig hen til et møbel som er lidt uden for rækkevidde, tager et enkelt skridt og får fat i næste møbel. På dette tidspunkt kan barnet også stå op frit på gulvet uden støtte.

5. I femte fase vakler barnet forsigtigt og selvstændigt to eller tre skridt imellem møbler eller personer. Der er dog fortsat behov for støtte til at gå længere end dette.

6. I sjette fase begynder barnet at gå helt selvstændigt.

Det lyder som om, at han ligger et sted mellem 3. og 4. fase og det er rigtig godt gået, når man kun er 10 måneder gammel. Og I skal naturligvis støtte ham i den udvikling, som han er så godt igang med. Derfor må I godt holde ham i hånden, og lade ham stå og prøve at tage et par skridt ved jeres hænder - men det vil være endnu bedre, hvis I prøver at placere jer selv og jeres møbler, så han begynder at kunne gå lidt langs tingene og mellem jer.

Hvis I holder ...

Annonce

... ham i hænderne, så han har armene over hovedet, så er det faktisk sværere for ham at gå, fordi han så ikke kan bruge sine arme til at holde balancen. Kan I derimod holde ham om livet og lade ham gå et par skridt mellem mor og far, imens I sidder på gulvet, så vil det være super. Og ved møblerne kan han øve sig i at gå sidelæns, finde balancen, forsøge sig igen - hele tiden fornemme sin egen styrke og balance, til han til sidst tør tage et par skridt ud i verden på egen hånd :) Der er stadig masser af tid til at lære det :)

Og så skal I også være opmærksom på, at det vil være rigtig godt med bare tæer, skridsikre strømper eller kravlesko til ham, nu hvor han rejser sig og bevæger sig så meget omkring, som han gør. Det er vigtigt, at han kan stå fast på sine fødder...

Med hensyn til sprog, så lyder det helt rigtigt, det du fortæller. Hvis I generelt er gode til at sige f.eks. mor i hverdagen og han hører dette tit i forbindelse med dig, så vil han naturligt forsøge at sige dette og f.eks. sige "buar" til dig og det samme med far, som han måske vil udtale "bar" :) Med den alder han har, vil det være naturligt, at han begynder at imitere forskellige lyde.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det betyder, at han nu også vil kunne bruge ordet "mam" som udtryk for, at han er sulten, eller at maden smager godt eller giver udtryk for, at han forstår, at det nu er spisetid.

Han vil også kunne imitere forskellige dyrelyde, hvis I har nævnt disse for ham mange gange, det kan være vov-vov, miau, rap-rap, pip-pip eller lignende. Ligesom han vil kunne begynde at forstå små opfordringer som "vinke", "klappe kage" eller "vise hvor stor han er", hvor han løfter hænder og arme op over hovedet og strækker sig.

Han vil også begynde at bruge forskellige lyde, fordi han ved, at han med disse lyde kan tiltrække sig din opmærksomhed. Han begynder på den måde at blive mere og mere bevidst om, at han kan bruge ord og sprog til at kommunikere, få dig til at se ham, reagere på ham :)

Det lyder således så fint, alt det du fortæller - rigtig meget held og lykke fortsat og nyd denne fantastiske alder :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.