Svar: Motorik og bevægelse - kan det gå for hurtigt

20. juni 2017

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære glade mor

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Hvor er det dejligt, at din lille datter er så aktiv og godt med motorisk. Hun lyder til at være stærk i ryg og nakke og lyder til at nyde at ligge på maven - det er super godt. Det er netop fra maveliggende stilling, at børn får styrke til senere at kunne sidde, begynde at krybe, kravle osv. Så det er så dejligt og fint, det du fortæller :)

Det kan ikke gå for hurtigt, forstået på den måde, at den udvikling din datter er igang med, skal du ikke forsøge at bremse. Når det er sagt, så skal du dog heller ikke pace hende. Med det mener jeg, at du meget gerne må støtte hende i den udvikling, der sker, men du skal ikke begynde at kræve noget af hende, som hun ikke selv viser sig parat til. Det betyder, at du f.eks. ikke skal begynde at sætte hende op, før hun er parat til at sidde, ikke skal begynde at lade hende gå, før hun selv rejser sig ved møblerne og gør tegn til at ville gå osv. Det er vigtigt, at du støtter hende, guider og hjælper hende der, hvor hun er - men ikke forsøger at få hende til noget, som hun ikke selv viser tegn til at ville.... håber det giver lidt mening :)

Derudover har du helt ret, når du skriver "kan hendes hjerne følge med?" Når man har så motorisk aktiv en pige som du har, så vil man nogle gange opleve, at det motoriske går lidt ...

Annonce

... hurtigere, end hjernen helt kan kapere. Nogle børn begynder f.eks. allerede at kravle, når de kun er 6 måneder gamle - hvor de fleste børn først kravler i 9-12 måneders alderen. Og det kan godt give lidt udfordringer. For når man begynder at kravle meget tidligt, så får man en masse ekstra stimuli, begynder at skulle forholde sig til verden på en ny måde, begynder at adskille sig fysisk fra mor og far osv. på et tidspunkt, hvor mange andre børn slet ikke er der, og det betyder, at man nogle gange godt kan mærke, at de motorisk fremmelige børn får sværere ved at sove, måske bliver lidt mere pyldrede, sværere at stille tilfredse osv. Den store oplevelse af verden, som de får, fordi de motorisk er langt fremme, gør det svært for dem at koble fra. Det er svært, når man er 9 måneder, men det er bestemt svært, når man kun er 6 måneder...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det skal dog ikke forhindre dig i at støtte din datter i den udviklning, som hun går igennem. Du skal som sagt støtte hende, der hvor hun er. Du skal blot indstille dig på, at hvis hun fortsætter med motorisk at udvikle sig hurtigt og måske begynder at kravle i en tidlig alder - så kan det godt give lidt ekstra udfordringer f.eks. omkring søvn og det at koble fra dagen.. Men det er helt okay. Det vil være naturligt og hænge sammen med hendes udvikling :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

20. december 2023 | Udvikling | 15 mdr.

Små børn og onani eller?

Hej Helen Jeg er far til en dejlig pige på 15 måneder, som generelt virker...

21. november 2023 | Udvikling | 8 mdr.

Imitere lyde - sproglig udvikling

Kære Helen. Så er jeg her igen med endnu en bekymring. Vores søn udvikler...

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder