Svar: Motorik og bevægelse - kan det gå for hurtigt
20. juni 2017
Alder:
2 mdr.
Kære glade mor
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Hvor er det dejligt, at din lille datter er så aktiv og godt med motorisk. Hun lyder til at være stærk i ryg og nakke og lyder til at nyde at ligge på maven - det er super godt. Det er netop fra maveliggende stilling, at børn får styrke til senere at kunne sidde, begynde at krybe, kravle osv. Så det er så dejligt og fint, det du fortæller :)
Det kan ikke gå for hurtigt, forstået på den måde, at den udvikling din datter er igang med, skal du ikke forsøge at bremse. Når det er sagt, så skal du dog heller ikke pace hende. Med det mener jeg, at du meget gerne må støtte hende i den udvikling, der sker, men du skal ikke begynde at kræve noget af hende, som hun ikke selv viser sig parat til. Det betyder, at du f.eks. ikke skal begynde at sætte hende op, før hun er parat til at sidde, ikke skal begynde at lade hende gå, før hun selv rejser sig ved møblerne og gør tegn til at ville gå osv. Det er vigtigt, at du støtter hende, guider og hjælper hende der, hvor hun er - men ikke forsøger at få hende til noget, som hun ikke selv viser tegn til at ville.... håber det giver lidt mening :)
Derudover har du helt ret, når du skriver "kan hendes hjerne følge med?" Når man har så motorisk aktiv en pige som du har, så vil man nogle gange opleve, at det motoriske går lidt hurtigere, end hjernen helt kan kapere. Nogle børn begynder f.eks. allerede at kravle, når de kun er 6 måneder gamle - hvor de fleste børn først kravler i 9-12 måneders alderen. Og det kan godt give lidt udfordringer. For når man begynder at kravle meget tidligt, så får man en masse ekstra stimuli, begynder at skulle forholde sig til verden på en ny måde, begynder at adskille sig fysisk fra mor og far osv. på et tidspunkt, hvor mange andre børn slet ikke er der, og det betyder, at man nogle gange godt kan mærke, at de motorisk fremmelige børn får sværere ved at sove, måske bliver lidt mere pyldrede, sværere at stille tilfredse osv. Den store oplevelse af verden, som de får, fordi de motorisk er langt fremme, gør det svært for dem at koble fra. Det er svært, når man er 9 måneder, men det er bestemt svært, når man kun er 6 måneder...
Det skal dog ikke forhindre dig i at støtte din datter i den udviklning, som hun går igennem. Du skal som sagt støtte hende, der hvor hun er. Du skal blot indstille dig på, at hvis hun fortsætter med motorisk at udvikle sig hurtigt og måske begynder at kravle i en tidlig alder - så kan det godt give lidt ekstra udfordringer f.eks. omkring søvn og det at koble fra dagen.. Men det er helt okay. Det vil være naturligt og hænge sammen med hendes udvikling :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske