Svar: Overstimuleret af for mange lyde?

24. maj 2017

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Christine

Tak for dit brev :)

Som udgangspunkt kan det være godt, at man ikke har radio eller tv kørende hele dagen, når man har spædbørn i hjemmet. Små børn har ikke evnen til at lukke lyde ude på samme måde som vi voksne har.

Når du hører radio, så vil du nogen gange lytte og andre gange lukke af, hvor du ikke hører det hele. Du hører måske en melodi, som du synger med på, så kommer der noget du lukker af for, så er der noget i radioavisen, der fænger din interesse, og du lytter igen, og så hører du igen ikke det næste, så siger radioværten noget sjovt, og du lytter igen, og så er der igen noget, som du ikke hører... Den evne har spædbørn ikke, de hører det hele og kan ikke lukke til og fra på samme måde, som du kan.

Derfor kan der hurtigt blive meget uro omkring hende, og det kan gøre det svært for hende at koble fra og finde roen, når hun f.eks. skal sove. Derfor vil det være godt, hvis du nogle gange putter hende i soveværelset eller i barnevognen uden i haven, hvor hun ikke hører radioen men ...

Annonce

... måske kan falde i søvn til lidt fuglefløjt eller lignende.. afhængig af, hvor I bor og hvor meget trafikstøj osv. der er...

Det er altså en god idé at være opmærksom på at skærme hende lidt fra mange lyde og uro, når hun skal sove. MEN dermed ikke sagt, at du så skal skabe en lydløs verden. Det skal du ikke. Du skal ikke begynde at liste rundt, eller sætte telefonen på lydløs, undgå at tænde for vaskemaskinen, undgå at klirrer med bestik, glas, tallerkener osv. Det er vigtigt, at der er naturlige hverdagslyde omkring hende. Det er også trygt for hende at hun kan høre, at du er der, er i nærheden og ikke er forsvundet.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Du skal også medtænke, at hun skal kunne høre dig, høre din stemme, høre de forskellige lyde du laver, når du pludrer med hende, og det er naturligt lettere at pludre med dig, hvis I to pludrer sammen, og der ikke er en masse snak fra radio og tv i baggrunden.

Så du skal altså finde en balance - ikke for stille og heller ikke for mange lyde og for meget uro :)

Fortsat held og lykke med hende!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

20. december 2023 | Udvikling | 15 mdr.

Små børn og onani eller?

Hej Helen Jeg er far til en dejlig pige på 15 måneder, som generelt virker...

21. november 2023 | Udvikling | 8 mdr.

Imitere lyde - sproglig udvikling

Kære Helen. Så er jeg her igen med endnu en bekymring. Vores søn udvikler...

Annonce

Viden om børn:

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder