Svar: Overstimuleret af for mange lyde?
24. maj 2017
Alder:
3 mdr.
Kære Christine
Tak for dit brev :)
Som udgangspunkt kan det være godt, at man ikke har radio eller tv kørende hele dagen, når man har spædbørn i hjemmet. Små børn har ikke evnen til at lukke lyde ude på samme måde som vi voksne har.
Når du hører radio, så vil du nogen gange lytte og andre gange lukke af, hvor du ikke hører det hele. Du hører måske en melodi, som du synger med på, så kommer der noget du lukker af for, så er der noget i radioavisen, der fænger din interesse, og du lytter igen, og så hører du igen ikke det næste, så siger radioværten noget sjovt, og du lytter igen, og så er der igen noget, som du ikke hører... Den evne har spædbørn ikke, de hører det hele og kan ikke lukke til og fra på samme måde, som du kan.
Derfor kan der hurtigt blive meget uro omkring hende, og det kan gøre det svært for hende at koble fra og finde roen, når hun f.eks. skal sove. Derfor vil det være godt, hvis du nogle gange putter hende i soveværelset eller i barnevognen uden i haven, hvor hun ikke hører radioen men måske kan falde i søvn til lidt fuglefløjt eller lignende.. afhængig af, hvor I bor og hvor meget trafikstøj osv. der er...
Det er altså en god idé at være opmærksom på at skærme hende lidt fra mange lyde og uro, når hun skal sove. MEN dermed ikke sagt, at du så skal skabe en lydløs verden. Det skal du ikke. Du skal ikke begynde at liste rundt, eller sætte telefonen på lydløs, undgå at tænde for vaskemaskinen, undgå at klirrer med bestik, glas, tallerkener osv. Det er vigtigt, at der er naturlige hverdagslyde omkring hende. Det er også trygt for hende at hun kan høre, at du er der, er i nærheden og ikke er forsvundet.
Du skal også medtænke, at hun skal kunne høre dig, høre din stemme, høre de forskellige lyde du laver, når du pludrer med hende, og det er naturligt lettere at pludre med dig, hvis I to pludrer sammen, og der ikke er en masse snak fra radio og tv i baggrunden.
Så du skal altså finde en balance - ikke for stille og heller ikke for mange lyde og for meget uro :)
Fortsat held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske