Svar: Leg med baby
24. maj 2017
Alder:
4 mdr.
Kære Jeanne
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at din datter er rigtig fint med motorisk og det er rigtig godt, at du stadig lader hende ligge så meget på maven på gulvet som muligt. Det er fra maveliggende stilling, at hun får styrke til at sidde, finder ud af at krybe, kravle osv. så det er vigtigt at lægge hende på maven og lade hende være på gulvet dagligt :)
Hun har stadig brug for rigtig meget kropskontakt, og det er vigtigt, at du holder hende tæt, krammer hende osv. Hun vil elske at være på din arm og se sig omkring. Hun kan se længere nu, begynder at skelne mellem kendt og ukendt, og kan godt begynde at reagere, hvis andre kikker for meget på hende, taler til hende eller forsøger at holde hende.
Det vil være rigtig godt, at du sætter ord på de signaler hun sender "nåå, er du bare så træt nu" eller "nåå, bliver du ked af det" eller "hej skat, har du lyst til at lege?" osv. så I på den måde taler sammen i hverdagen og så hun føler sig forstået. Når hun pludrer, så svar hende, hold pauser og giv hende tid til at svare dig og svar så igen, så I på den måde kommer til at pludre mere og mere i dialog og så hun kan forsøge at efterligne dine lyde mere og mere.
Det vil være dejligt for hende med legetøj, som hun kan få fat i, prøve at slå til eller rasle med eller putte i munden. Det vil være rigtig godt, at du skifter lidt mellem legetøjet fra dag til dag, så hun ikke altid kikker på det samme, men en gang imellem får lidt nyt, så lægges det lidt til siden og så finder du noget andet frem - når der er variation, så hjælper det hende til at koncentrere sig om det enkelte legetøj og skelne det ene fra det andet.
I 3-6 måneders alderen begynder mange børn at gøre hoppebevægelser på mors og fars ben, og du må meget gerne holde hende omkring brystkassen og støtte hende i at hoppe. Det vil hun synes er rigtig sjovt og det styrker hendes muskler og lyst til at bruge sin krop og bevæge sig. Jeg vil lige nævne, at hun ikke bør sættes i en hoppegynge, det er hende selv, der skal gøre hoppebevægelsen :)
Du kan også lave bevægelege med hende:
- Når hun ligger på ryggen, kan du lave cykelbevægelser, hvor hun selv er med til at cykle med sine ben, imens du støtter hendes underben.
- Når hun ligger på ryggen, så grib fat i hendes hænder og håndled og lad hende selv trække sig op fra rygleje, først til siddende stilling og derefter til stående stilling.
- Når hun ligger på ryggen, så støt om hendes lægge og bøjede knæ og hofte og hjælpe hende med at dreje underkroppen fra side til side.
- Hjælp hende til at dreje om på siden, ved at vise hende interessant legetøj. Det gælder både, når hun ligger på maven og du vil forsøge at hjælpe hende til siden og derfra til ryggen, og når hun ligger på ryggen, og du vil hjælpe hende til at trille om på siden og derfra videre om på maven :)
- Når hun ligger på ryggen, så prøv at få hende til at blive opmærksom på sine egne tæer. Giv hende evt. ranglesokker på :)
- Når hun ligger på maven, så hjælp hende med at få armene ind under overkroppen, så hun ikke ligger og "flyver", men hjælpes til at holde armene på en måde, hvor det bliver naturligt på sigt at komme op på albuerne og derfra lære at strække armene, så hun bliver i stand til at løfte sig højere op.
Det er helt naturligt, at hun lige nu har tendens til at "flyve" lidt, når hun ligger på maven :)
Læg hende også gerne foran et spejl, så hun kan se sig selv. Det kan også gøre det lidt sjovere at løfte sig op og kikke :)
Når hun lægger hovedet ned, så er det højst sandsynligt fordi hun bliver træt. Det er meget hårdt at ligge på maven i længden og øve sig motorisk derfra :)
Med den alder hun har nu, vil hun ganske givet også synes det er sjovt at studere dine hænder og fingre. Derfor kan du nu begynde at synge nogle af de gamle sange med fagter til. Det kan være Lille Peter Edderkop, Hjulene på bussen, Langt ude i Skoven osv. Der findes mange gode sange. Syng for hende og brug dine hænder foran hendes ansigt, så vil du se, hvordan hun studerer og prøver at følge med, og måske hun snart vil forsøge selv at bruge sine hænder for at vise dig, at hun gerne vil have du synger.
Du må også gerne hjælpe hende med at krybe fremad, når hun ligger på maven og bliver frustreret over ikke at komme nogen vegne. Du kan presse skiftevis på venstre og højre fodsål og på den måde prøve at hjælpe hende fremad og samtidig vise hende, hvordan hun skal bruge sine fødder og ben, for at bevæge sig :)
Hun er stadig ikke så gammel, så det tager naturligt tid at lære, men det skal nok komme :)
Legetøj i 3-6 måneders alderen kan f.eks. være: Dig, din datters krop, et sansetæppe med forskellige ting, som hun kan mærke på, putte i munden, undersøge og fornemme. Det kan også være rangler, bideringe og lignende, som hun kan komme i munden. Det kan være ophængte ting, som hun kan prøve at slå til, evt. ting der giver lyd, når hun rammer det rigtigt.. Det kan også være en bold, som hun kan kikke efter, når du triller den, eller det kan være et spejl, så hun kan se sig selv.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske