Svar: 14 mdr vredesudbrud

9. maj 2017

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Rikke

Tak for dit brev :)

Jeres dreng reagerer som han gør, fordi han stadig er en meget lille dreng, og hans hjerne er meget umoden. Forbindelserne mellem hjernens forskellige dele fungerer ikke ret godt endnu og samtidig er han styret af sin mellemhjerne - det betyder at han er styret af følelser (og ikke af fornuft).

Derfor skal der ikke ret meget til, før verden bryder sammen for ham. Han får et anfald at fortvivlelse og bryder fysisk sammen. Der sker en fysisk reaktion og derfor vil han smide sig i gulvet, græde voldsomt, banke hovedet ind i væggen eller i gulvet, han kan også sparke, spytte, slå ud efter jer... alt sammen fordi han er en meget lille dreng med en meget umoden hjerne.

Du skal naturligvis sikre dig, at han ikke kan komme til skade. Han må ikke banke hovedet i gulvet, slå sig selv, rive hul på sig selv eller lignende. Nogle gange vil det være nok at skubbe en pude ind under ham, så han ligger mere blødt. Andre gange kan du være nødt til at holde ham. Du kan være nødt til at tage ham op, sidde med ham, holde ham fast, bruge dine kræfter og fysik å at gøre ham rolig. Naturligvis ikke på en måde, hvor det gør ondt, og det må ikke virker som et overgreb, men så du bruger sig selv som et tæppe, bruger dine arme omkring ham, samtidig med, at du taler stille og beroligende til ham: "Ssååå, skat, sååå, rolig nu, såååå, rolig" - ikke stille spørgsmål, bare holde ham og tale med små berolignede, dybe ord og vente på at han til sidst slapper af i kroppen og falder til ro.

Det bedste du kan gøre er at vise ham forståelse. Og derfor skal du forsøge at finde ud ...

Annonce

... af, hvad han vil, og hvad der udløser hans fortvivlelsesanfald. Du skal overveje, hvor meget du siger "nej" i hverdagen - og de gange, hvor der et nødvendigt med et nej, så skal du naturligvis sige det, men du skal samtidig vise ham, at du forstår ham og forstår, at han kan ønske noget andet end det du vil.

Det kan være en rigtig god idé at tilbyde ham alternativer, så et nej ikke bare er et nej, hvor du hindrer ham i noget, men i stedet en mulighed for at opleve andre løsninger, at andet også kan være spændende og sjovt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nogle gange må du lade ham rase lidt ud, imens du holder dig ved siden af. Du er nødt til at være der, for at sikre at han ikke kommer til skade, men du skal også være der for at vise ham, at du godt kan bevare roen, når han ikke kan. Han spejler sig i dig og i det du gør - og du skal vise ham, at du godt kan rumme ham, og de stærke følelser han har. At kunne rumme ham betyder, at du kan holde ud, at han har det, som han har det, at du ikke forsøger at ændre det og især - at du ikke tager det personligt. Det er meget vigtigt at du ikke begynder at trække dig fra ham, eller måske bliver bange for ham, når han reagerer så voldsomt, som han gør - men at du netop viser ham, at selvom han ikke kan bevare roen, så kan du godt bevare roen. Jo mere rolig du er, jo mere rolig vil han også blive.

Så nogle gange vil du være nødt til at holde ham fysisk, andre gange vil det være bedre, at du er i nærheden, signalerer ro og tilgængelighed, rummer ham og viser ham det, som du gerne vil lære ham...

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.