Svar: Min søns signaler (9 måneder)

25. april 2017

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære nysgerrige mor

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at jeres dreng er rigtig godt igang med sin udvikling, godt igang med at undersøge verden og lære mere og mere dag for dag - og det er netop undersøgelse, som han er igang med :)

Når han slår hånden i bordet, i sin dyne eller slår med flad hånd på jer, så kan det skyldes forskellige ting. Det kan f.eks. være:

- Undersøgelse af lyd. Lyden er forskellig alt efter om man slår i bordet eller slår i en dyne - så selvom han gør det samme, så oplever han en forskellig reaktion. Nogle gange vil han måske også slå tallerken i bordet eller skubbe den ud over bordkanten, for at høre, hvordan det lyder...

- Undersøgelse af materiale. Det føles naturligt forskelligt at slå hånden ned i en bordplade, slå hånden ned i en dyne eller lignende blødt - og at slå på jer. Materialet, temperaturen osv. er forskellig og det er naturligt spændende for ham at udforske. Han kan på samme måde også finde på at slå hånden ned i havregrøden, for at fornemme, hvordan grøden føles mellem fingrene...

- Undersøgelse af jeres reaktion. Det er naturligt spændende for ham at finde ud af, hvordan I reagerer på det han gør. Synes I det er sjov? Bliver I sure på ham og irettesætter ham? Hvordan er jeres mimik? Jeres ord? Jeres reaktion.. han skal stille og roligt igang med at finde ud af, hvordan det han gør påvirker andre og hvordan andre påvirker ham...

- Og så har han naturligt stadig svært ved at styre sin motorik, så nogle gange bliver det, der er ment som et kærtegn, til et slag - han kan bare ikke finde ud af at kærtegne jer. Ligesom et kys nogle gange kan blive til et bid...

Med hensyn til, når han laver ryk med hovedet og med kroppen, så kan det sagtens bare være nogle af de almindelige bevægelser, som han har. Det kan også være en måde at ...

Annonce

... undersøge lyd på, fordi lyd ændrer sig, hvis man "ryster" på hovedet. Børn kan naturligt også få "kuldegysninger", hvis det trækker, hvor de sidder...

Netop i den alder, hvor børn begynder at kravle, så kan de nogle gange godt have nogle rokkende bevægelser, eller sidde og lave samme bevægelse igen og igen og ofte samtidig med at de har en monoton lyd som mmm-mmm-mmm, der gentages igen og igen. Det hører ligesom alderen till..

Det er altid svært at vurdere "små ryk med hovedet", og hvad det handler om - det er man nødt til at se. Det lyder ikke som om, at jeres dreng har nogen former for anfald - men hvis han har små spjæt, en ændret vejrtrækning, sitren ved øjenlågene, pludselig udstrækning af arme og ben eller lignende symptomer, så bør I filme det med jeres telefon og vise det til lægen. Børn kan naturligt have anfald, som man er nødt til at diagnosticere og behandle...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Når han putter fingrene ind i jeres mund, så er det igen for at undersøge. I bruger jeres mund meget - I smager på hans mad, I pludrer med ham, I smiler til ham eller skælder ham ud og siger nej med munden - jeres mund er meget central og derfor interessant at undersøge for ham. Det er helt naturligt, at han stikker fingrene i jeres mund, og til en vis grad skal han naturligvis have lov til at mærke jer, undersøge jer - men I må også gerne aflede ham og kysse hans hænder osv. og vise ham, hvad der er rart og ikke rart, så han ikke "holder godt fast og river jeres mund rundt", for det gør ondt. Og igen har han brug for at vide, hvad det han gør, gør ved jer :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre. Derudover vil jeg anbefale dig at læse min bog "Helens bog om dit barns udvikling". I den kan du læse meget mere om din drengs alder, og hvorfor han gør, som han gør :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien