Svar: Min søns signaler (9 måneder)
25. april 2017
Alder:
9 mdr.
Kære nysgerrige mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at jeres dreng er rigtig godt igang med sin udvikling, godt igang med at undersøge verden og lære mere og mere dag for dag - og det er netop undersøgelse, som han er igang med :)
Når han slår hånden i bordet, i sin dyne eller slår med flad hånd på jer, så kan det skyldes forskellige ting. Det kan f.eks. være:
- Undersøgelse af lyd. Lyden er forskellig alt efter om man slår i bordet eller slår i en dyne - så selvom han gør det samme, så oplever han en forskellig reaktion. Nogle gange vil han måske også slå tallerken i bordet eller skubbe den ud over bordkanten, for at høre, hvordan det lyder...
- Undersøgelse af materiale. Det føles naturligt forskelligt at slå hånden ned i en bordplade, slå hånden ned i en dyne eller lignende blødt - og at slå på jer. Materialet, temperaturen osv. er forskellig og det er naturligt spændende for ham at udforske. Han kan på samme måde også finde på at slå hånden ned i havregrøden, for at fornemme, hvordan grøden føles mellem fingrene...
- Undersøgelse af jeres reaktion. Det er naturligt spændende for ham at finde ud af, hvordan I reagerer på det han gør. Synes I det er sjov? Bliver I sure på ham og irettesætter ham? Hvordan er jeres mimik? Jeres ord? Jeres reaktion.. han skal stille og roligt igang med at finde ud af, hvordan det han gør påvirker andre og hvordan andre påvirker ham...
- Og så har han naturligt stadig svært ved at styre sin motorik, så nogle gange bliver det, der er ment som et kærtegn, til et slag - han kan bare ikke finde ud af at kærtegne jer. Ligesom et kys nogle gange kan blive til et bid...
Med hensyn til, når han laver ryk med hovedet og med kroppen, så kan det sagtens bare være nogle af de almindelige bevægelser, som han har. Det kan også være en måde at undersøge lyd på, fordi lyd ændrer sig, hvis man "ryster" på hovedet. Børn kan naturligt også få "kuldegysninger", hvis det trækker, hvor de sidder...
Netop i den alder, hvor børn begynder at kravle, så kan de nogle gange godt have nogle rokkende bevægelser, eller sidde og lave samme bevægelse igen og igen og ofte samtidig med at de har en monoton lyd som mmm-mmm-mmm, der gentages igen og igen. Det hører ligesom alderen till..
Det er altid svært at vurdere "små ryk med hovedet", og hvad det handler om - det er man nødt til at se. Det lyder ikke som om, at jeres dreng har nogen former for anfald - men hvis han har små spjæt, en ændret vejrtrækning, sitren ved øjenlågene, pludselig udstrækning af arme og ben eller lignende symptomer, så bør I filme det med jeres telefon og vise det til lægen. Børn kan naturligt have anfald, som man er nødt til at diagnosticere og behandle...
Når han putter fingrene ind i jeres mund, så er det igen for at undersøge. I bruger jeres mund meget - I smager på hans mad, I pludrer med ham, I smiler til ham eller skælder ham ud og siger nej med munden - jeres mund er meget central og derfor interessant at undersøge for ham. Det er helt naturligt, at han stikker fingrene i jeres mund, og til en vis grad skal han naturligvis have lov til at mærke jer, undersøge jer - men I må også gerne aflede ham og kysse hans hænder osv. og vise ham, hvad der er rart og ikke rart, så han ikke "holder godt fast og river jeres mund rundt", for det gør ondt. Og igen har han brug for at vide, hvad det han gør, gør ved jer :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre. Derudover vil jeg anbefale dig at læse min bog "Helens bog om dit barns udvikling". I den kan du læse meget mere om din drengs alder, og hvorfor han gør, som han gør :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske