Svar: Øjenkontakt - knap 7 uger

7. april 2017

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar :)

Det lyder som om, at din lille dreng udvikler sig rigtig fint. Det lyder helt normalt, at han ikke kan være vågen i mere end højst et par timer, så har han brug for at få mælk og derefter blive puttet til en ny lur :)

I 5-6 ugers alderen vil børn begynde at være mere opmærksomme. Han vil derfor begynde at pludre mere med dig og vil begynde at holde øjenkontakten mere og mere. Han kan i denne alder også begynde at se længere og vil derfor naturligt begynde at kikke efter ting, der f.eks. er bag ved dig, ligesom han ofte fascineres af kontraster, så det kan godt være mere spændende at kikke efter overgangen mellem dit hår og din pande, end at kikke dig i øjnene, ligesom han bliver fascineret at lys og skygger og derfor godt kan fokusere på et billede, der hænger på væggen bag dig.

Det er derfor ikke altid, at han vil fokusere direkte på dig, men du skal have en fornemmelse af, at han søger dig, din kontakt og nærhed, at han lytter til dig og virker opmærksom på dig og dine ord og din mimik, når du sidder med ham - og det lyder som om, at han gør dette. Du skriver, at hvis I er et sted med mange mennesker eller når han spiser, så søger han din øjenkontakt, så hjælper det ham at være hos dig.

I 8-10 måneders alderen så sker der noget igen - her begynder han at strække sig mere ud, bruger sig selv mere og mere bevidst motorisk - og det bliver lettere at få god øjenkontakt med ham. I den alder, vil du ofte også opleve, at han begynder at smile bevidst til dig, ligesom hans pludrelyde vil udvides og han vil forsøge at snakke mere bevidst med dig...

Så når du skriver, at dine veninders børn har en anden øjenkontakt, så kan det sagtens være fordi at netop i denne alder, så sker der rigtig meget uge for uge ...

Annonce

... - og derfor vil der naturligt være forskel. Det vigtigste er, at du sidder med ham dagligt, taler med ham og pludrer med ham. Når du fornemmer, at han gerne vil kikke på dig, så er det vigtigt, at du giver ham tid til øjenkontakt. Du skal prøve at efterligne hans lyde og hans mimik. Når du pludrer med ham, skal du forsøge at tale i det lidt høje toneleje, fordi det tiltrækker hans opmærksomhed. Du behøver ikke sige noget bestemt, bare hvad der falder dig naturligt ind, du kan f.eks. sætte lidt ord på, hvordan du tror han har det "hej skat, er du der, var det dejligt at få mad, hej med dig" osv. Og ind imellem vil han så svare med sin mimik eller små pludrelyde, og du skal give ham plads til at svare og efterligne det, han siger eller gør.

Du skal være opmærksom på, at han naturligt vil se væk, han drejer sit hoved og bliver urolig - det er tegn på, at han har brug for en pause. Her er det vigtigt, at du ikke "tvinger" ham til kontakt, men at du netop lader ham kikke væk og venter på, at han så er parat til at kikke på dig igen. Når du fornemmer, at han igen er parat, så må du meget gerne tale med ham, for netop igen at fange hans opmærksomhed. Få ham til at kikke på dig med dine lyde og din mimik "hej, er du der, hej igen" osv. Give ham en ny pause, vente på at han selv pludrer lidt, smasker, gaber eller andet, spejle dette og pludre lidt igen "uha, er du så træt, gaaab" osv. osv.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hvis du synes, at det stadig er rigtig svært at have øjenkontakt med ham og det ikke rigtigt ændrer sig i løbet af de næste par uger, så synes jeg, at du skal drøfte det med sundhedsplejersken eller jeres læge :)

Jeg vil også anbefale dig "Helens bog om dit barns udvikling", som giver et meget godt billede af, hvordan din dreng udvikler sig i de næste uger og måneder :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge