Svar: Øjenkontakt - knap 7 uger
7. april 2017
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar :)
Det lyder som om, at din lille dreng udvikler sig rigtig fint. Det lyder helt normalt, at han ikke kan være vågen i mere end højst et par timer, så har han brug for at få mælk og derefter blive puttet til en ny lur :)
I 5-6 ugers alderen vil børn begynde at være mere opmærksomme. Han vil derfor begynde at pludre mere med dig og vil begynde at holde øjenkontakten mere og mere. Han kan i denne alder også begynde at se længere og vil derfor naturligt begynde at kikke efter ting, der f.eks. er bag ved dig, ligesom han ofte fascineres af kontraster, så det kan godt være mere spændende at kikke efter overgangen mellem dit hår og din pande, end at kikke dig i øjnene, ligesom han bliver fascineret at lys og skygger og derfor godt kan fokusere på et billede, der hænger på væggen bag dig.
Det er derfor ikke altid, at han vil fokusere direkte på dig, men du skal have en fornemmelse af, at han søger dig, din kontakt og nærhed, at han lytter til dig og virker opmærksom på dig og dine ord og din mimik, når du sidder med ham - og det lyder som om, at han gør dette. Du skriver, at hvis I er et sted med mange mennesker eller når han spiser, så søger han din øjenkontakt, så hjælper det ham at være hos dig.
I 8-10 måneders alderen så sker der noget igen - her begynder han at strække sig mere ud, bruger sig selv mere og mere bevidst motorisk - og det bliver lettere at få god øjenkontakt med ham. I den alder, vil du ofte også opleve, at han begynder at smile bevidst til dig, ligesom hans pludrelyde vil udvides og han vil forsøge at snakke mere bevidst med dig...
Så når du skriver, at dine veninders børn har en anden øjenkontakt, så kan det sagtens være fordi at netop i denne alder, så sker der rigtig meget uge for uge - og derfor vil der naturligt være forskel. Det vigtigste er, at du sidder med ham dagligt, taler med ham og pludrer med ham. Når du fornemmer, at han gerne vil kikke på dig, så er det vigtigt, at du giver ham tid til øjenkontakt. Du skal prøve at efterligne hans lyde og hans mimik. Når du pludrer med ham, skal du forsøge at tale i det lidt høje toneleje, fordi det tiltrækker hans opmærksomhed. Du behøver ikke sige noget bestemt, bare hvad der falder dig naturligt ind, du kan f.eks. sætte lidt ord på, hvordan du tror han har det "hej skat, er du der, var det dejligt at få mad, hej med dig" osv. Og ind imellem vil han så svare med sin mimik eller små pludrelyde, og du skal give ham plads til at svare og efterligne det, han siger eller gør.
Du skal være opmærksom på, at han naturligt vil se væk, han drejer sit hoved og bliver urolig - det er tegn på, at han har brug for en pause. Her er det vigtigt, at du ikke "tvinger" ham til kontakt, men at du netop lader ham kikke væk og venter på, at han så er parat til at kikke på dig igen. Når du fornemmer, at han igen er parat, så må du meget gerne tale med ham, for netop igen at fange hans opmærksomhed. Få ham til at kikke på dig med dine lyde og din mimik "hej, er du der, hej igen" osv. Give ham en ny pause, vente på at han selv pludrer lidt, smasker, gaber eller andet, spejle dette og pludre lidt igen "uha, er du så træt, gaaab" osv. osv.
Hvis du synes, at det stadig er rigtig svært at have øjenkontakt med ham og det ikke rigtigt ændrer sig i løbet af de næste par uger, så synes jeg, at du skal drøfte det med sundhedsplejersken eller jeres læge :)
Jeg vil også anbefale dig "Helens bog om dit barns udvikling", som giver et meget godt billede af, hvordan din dreng udvikler sig i de næste uger og måneder :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske