Svar: Vil ikke ligge på maven - 8 mdr.

16. marts 2017

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Line

Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at jeres dreng lyder til at være glad og trives så godt:)

Det er helt naturligt, at han endnu ikke kravler, mange børn kravler først i 9-12 måneders alderen, så han har stadig tid til at lære det :)

Han lyder dog til at være motorisk stærk - du beskriver en dreng, som sidder flot på gulvet og som faktisk er i stand til at tage fra og finde balancen på egen hånd. Både når han sidder og også når han rækker sig frem, for at få fat i legetøj og lignende. Du fortæller også at han fint kan trille omkring, ligesom han også støtter fint på sine ben. Der er altså motorisk ikke umiddelbart noget, som tyder på, at han ikke skulle kunne finde ud af at kravle - bortset fra, at han jo skal have lyst til det - og lige nu har han ikke særlig meget lyst til at være på maven... :)

Det er rigtig godt, at du fortsat lægger ham på maven dagligt - også selvom det kun er max 10 minutter af gangen, så er det bedre end ingenting. Du må gerne gøre det til en vane, at han altid starter i maveliggende stilling på gulvet. 10 minutter flere gange dagligt bliver alligevel til lidt, når man lægger det sammen :)

Det er rigtig godt, hvis du kan bevæge ham i hverdagen - du kan gynge ham, snurre ham rundt, trille ham, vippe ham osv. Jo mere du kan tumle med ham og bevæge ham i alle retninger, jo bedre vil det være. Du kan f.eks. lægge ham maveliggende hen over en stor gymnastikbold eller du kan gynge ham i en almindelig babygynge af den slags, hvor han sidder i et sæde og gynger frem og tilbage. Nogen har glæde af en tummelumsk ...

Annonce

... med flad bund, som du kan snurre ham rundt i. Du må også meget gerne danse med ham og lade ham "flyve" imellem jer osv.

Du skal naturligvis hele tiden vurdere, hvad han synes er sjovt og rart. Men det vil være rigtig godt, med forskellige aktiviteter, det stimulerer hans balance - også selvom han an godt balance, når han sidder :)

Derudover kan du også støtte ham ved at give ham lapper på bukserne, så han bedre kan stå fast på knæene, eller du kan købe strømpebukser, leggins eller knæbeskyttere til formålet - se gobabygo.dk. Hvis I har glatte trægulve, kan det være rigtig svært for ham at stå fast, og så er det lettere at blive liggende eller blot at sidde stille. Hvis I har bedsteforældre eller andre i nærheden, som bor med fastliggende gulvstæppe, kan det også være en idé at øve kravleteknik hos dem, netop fordi han kan stå bedre fast der. Nogen har glæde af store gulvbrikker, som også giver et mere stabilt kravleunderlag..

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Lad ham også meget gerne kravle på dig. Når du ligger på ryggen, så prøv om du kan få ham til at kravle hen over dig, så han finder ud af, at det kan være sjovt at bevæge sig mere omkring og du kan støtte ham lidt med dine hænder undervejs, indtil han selv finder ud af teknikken :)

Når du hjælper ham op fra gulvet eller fra sengen, så prøv også at tage ham i hånderne og lad ham selv trække sig op til siddende stilling, og derfra videre op at stå. Så han også bruger sine arme og selv finder styrke - og så du ikke hver gang blot løfter ham op:)

Håber du kan bruge dette lidt videre.

Rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig