Svar: For mange aktiviteter / indtryk / sanser

27. februar 2017

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Der er stor forskel på både børn og voksne og dermed også forskel på, hvor meget aktivitet man har brug for.. Hvis man er meget udadvendt, ekstrovert i sin personlighed, så får man ofte energi af at være ude, være blandt andre mennesker. Det er skønt at være i byen, og det er skønt at have gæster.. Hvis man derimod er mere introvert i sin personlighed, så har man brug for at have tid derhjemme, brug for ro til at lade op og få energi igen... Og børn kan godt have forskellig personlighed, så nogle børn naturligt er bedre til at håndtere en masse aktiviteter, end andre børn er - og her er du nødt til at forsøge at finde ud af, hvordan jeres dreng trives bedst.

Og når det så er sagt, så vil jeg også sige, at de fleste børn i 3-4 måneders alderen vil have svært ved at håndtere, hvis I skal ud af huset dagligt, og det bliver det jo til, hvis det er babysang, svømning, mødregruppe og 2 x træning... For derudover skal du jo også op at handle, hente storesøster fra institutionen osv. Og jeg tænker, at du måske godt kan fornemme at det bliver for meget - og det er derfor, at du spørger :)

Med den alder han har nu, så begynder han at opfatte verden større. Han kan se længere, han fornemmer tydeligt rummet han er i. Han skelner mellem, om han er hjemme eller ude, han skelner mellem, om han er i favn hos mor, en fremmed og kan f.eks. blive rigtigt ked af det, hvis bedsteforældre ...

Annonce

... eller andre forsøger at holde ham. Det vil ofte være svært for børn i 3-4 måneders alderen at være i forsamlinger med mange mennesker og mange lyde - og man vil ofte opleve, at barnet kan protestere meget og blive rigtig ked af det, hvis barnet f.eks. skal gå fra arm til arm og alle vil "dikke-dikke", eller uroen forstyrrer barnets søvn, så hans søvn bliver afbrudt. Nogle børn bryder sammen og græder imens det står på - andre børn reagerer, når man kommer hjem og kan virke helt utrøstelige efterfølgende...

Jeg tænker umiddelbart, at træning kan du gå til, når far er hjemme, og kan passe jeres dreng. Træning er ikke noget, som jeres dreng behøver at være med til, og han har ikke brug for det - det er dit behov :) Han har bedre af lidt ro og nærhed derhjemme i de trygge og genkendelige rammer. Det vil også give far og søn lidt tid sammen, som vil være guld værd for dem begge, og hvor far netop får muligheden for naturligt at komme lidt mere på banen i forhold til jeres lille dreng.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så når du nu spørger, så synes jeg, at du skal lade jeres lille dreng blive hjemme hos far, imens at du tager til træning :) Og hvis du vil træne lidt om dagen, så kan du gå nogle lange ture med barnevognen, så I får skabt lidt rytme, og så du på den måde hjælper ham til at sove en længere lur midt på dagen - samtidig med at du også selv bliver rørt lidt... :)

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder