Svar: For mange aktiviteter / indtryk / sanser
27. februar 2017
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Der er stor forskel på både børn og voksne og dermed også forskel på, hvor meget aktivitet man har brug for.. Hvis man er meget udadvendt, ekstrovert i sin personlighed, så får man ofte energi af at være ude, være blandt andre mennesker. Det er skønt at være i byen, og det er skønt at have gæster.. Hvis man derimod er mere introvert i sin personlighed, så har man brug for at have tid derhjemme, brug for ro til at lade op og få energi igen... Og børn kan godt have forskellig personlighed, så nogle børn naturligt er bedre til at håndtere en masse aktiviteter, end andre børn er - og her er du nødt til at forsøge at finde ud af, hvordan jeres dreng trives bedst.
Og når det så er sagt, så vil jeg også sige, at de fleste børn i 3-4 måneders alderen vil have svært ved at håndtere, hvis I skal ud af huset dagligt, og det bliver det jo til, hvis det er babysang, svømning, mødregruppe og 2 x træning... For derudover skal du jo også op at handle, hente storesøster fra institutionen osv. Og jeg tænker, at du måske godt kan fornemme at det bliver for meget - og det er derfor, at du spørger :)
Med den alder han har nu, så begynder han at opfatte verden større. Han kan se længere, han fornemmer tydeligt rummet han er i. Han skelner mellem, om han er hjemme eller ude, han skelner mellem, om han er i favn hos mor, en fremmed og kan f.eks. blive rigtigt ked af det, hvis bedsteforældre eller andre forsøger at holde ham. Det vil ofte være svært for børn i 3-4 måneders alderen at være i forsamlinger med mange mennesker og mange lyde - og man vil ofte opleve, at barnet kan protestere meget og blive rigtig ked af det, hvis barnet f.eks. skal gå fra arm til arm og alle vil "dikke-dikke", eller uroen forstyrrer barnets søvn, så hans søvn bliver afbrudt. Nogle børn bryder sammen og græder imens det står på - andre børn reagerer, når man kommer hjem og kan virke helt utrøstelige efterfølgende...
Jeg tænker umiddelbart, at træning kan du gå til, når far er hjemme, og kan passe jeres dreng. Træning er ikke noget, som jeres dreng behøver at være med til, og han har ikke brug for det - det er dit behov :) Han har bedre af lidt ro og nærhed derhjemme i de trygge og genkendelige rammer. Det vil også give far og søn lidt tid sammen, som vil være guld værd for dem begge, og hvor far netop får muligheden for naturligt at komme lidt mere på banen i forhold til jeres lille dreng.
Så når du nu spørger, så synes jeg, at du skal lade jeres lille dreng blive hjemme hos far, imens at du tager til træning :) Og hvis du vil træne lidt om dagen, så kan du gå nogle lange ture med barnevognen, så I får skabt lidt rytme, og så du på den måde hjælper ham til at sove en længere lur midt på dagen - samtidig med at du også selv bliver rørt lidt... :)
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske