Svar: Spise med fingrene

22. februar 2017

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev, og hvor er det dejligt at høre at jeres dreng spiser så godt, som han gør:) Der kan være flere ting, som spiller ind hos jer og jeg vil gerne dele lidt tanker med jer, og så må I selv vælge til og fra, hvad I tænker, at I kan bruge :)

Der er nogle børn, som ikke er ret glade for at putte mad eller ting i munden. De vil dog gerne sutte løs, hvis mor og far holder maden for dem. Derfor er det i denne situation ofte et spørgsmål om at finde noget, som barnet synes er så lækkert, at barnet simpelthen ikke kan lade være med at føre hånden til munden og sutte, når det får muligheden ...

I kan derfor prøve at give jeres dreng f.eks. en appelsinbåd eller et jordbær, - her kan farverne gøre ham ekstra interesseret... Hvis du holder frugten til at starte med, så han kan smage og fornemme, hvor lækkert det er, så vil han måske af sig selv forsøge, når du lægger det fra dig, fordi han ikke vil have at det stopper, han vil smage mere...

I kan også prøve at sætte en agurkeskive på hans tommelfinger (skære en skive på 1.5 cm og fjerne kernerne i midten). Hvis skiven sidder fast på tommelfingeren, så kan han bedre styre den og vil måske så føre den til munden... I kan også prøve med godt kogt pasta f.eks. møllehjul, som han på samme måde kan holde fast i og bedre føre til munden...

Nogle gange handler det nemlig også om, at han kan have svært ved at holde om maden og derfor bliver ked af det og frustreret, når han så taber det, før det når til munden. Sker det for tit, så kan han måske af den grund opgive lidt.. så at finde noget, der kan give ham en succesoplevelse kan på den måde hjælpe :)

Små succesoplevelser giver lyst til at smage og prøve igen...

Der er også børn, som ikke putter i munden og som ikke vil smage, gumle osv. fordi de har brug for at få stimuleret deres mundmotorik. Og der er børn, som ikke fører mad til munden og ikke holder maden i hånden, fordi de ikke bryder sig om at røre ved maden, mærke på maden. Det kan være temperaturen, konsistensen osv. som gør at de vægrer sig mod at røre... Det vil sige, at barnet kan have det man kalder for et sanseintegrationsproblem. Jeres dreng lyder ikke til at have ...

Annonce

... mundmotoriske udfordringer, og det lyder også som om, at han faktisk gerne vil røre ved maden, han er bare ikke så motiveret til at putte maden i munden lige nu...

Det er også vigtigt, at I har nogenlunde faste spisetider. Jo mere ens dagsrytme I har, jo mere påvirkes hans indre ur og dermed hans fornemmelse for spisetid og altså hans parathed til at spise, når han så sættes til bordet. Prøv om I kan starte med at give ham mad i hånden, så han starter med at spise selv - imens at I så laver lidt mos parat, som han så efterfølgende får. På den måde tilbydes han mad i hånden, hvor han er mest sulten og samtidig giver I ham også lidt madro og netop mulighed for at prøve selv, uden at I sidder og kikker på ham - med den alder han har nu, kan det nemlig også spille ind, hvordan I reagerer på ham, og på det han gør :)

Du fortæller, at han ammes 4 gange i døgnet - det kan også være en idé at skrue ned til 3 amninger i 8-9 måneders alderen og jeg anbefaler, at de tre amninger ligger før middagslur, aften og sen aften. På den måde gives der plads til mere rigtig mad i maven, samtidig med at hans mælkebehov dækkes. Det skal naturligvis medtænkes, at mælkeindtaget ikke bør ligge i løbet af dagen og dermed tage pladsen op for den rigtige mad og dermed fjerne lysten til at spise :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Mange børn vil naturligt ikke begynde med brødhapsere før de er 9 måneder gamle, så det kan også være, at han lige nu ikke er helt parat til mad i stykker, og at det lyder rigtig fint med den lidt grovere mos og grød. Så det kan også sagtens tænkes, at han blot har brug for lidt mere tid... :)

I 9-10 måneders alderen vil han naturligt ofte begynde at bruge pincetgrebet, hvor han spiser med to fingre, og det kan også være med til at øge lysten til at spise selv.. Du kan også her medtænke ting, som han måske vil synes er særligt lækkert - lidt hindbær, lidt kogte ærter eller lidt rosiner.. En rosinbolle, som han kan sidde og pille rosiner ud af og derefter putte rosinen i munden, kan måske også været et hit...:) Igen - simpelthen for lækkert til at han kan lade være... :)

Jeg håber, at du kan bruge lidt af disse tanker videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)

Og fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder