Svar: Ligge på maven

20. februar 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev - det er rigtig fint, at I får jeres dreng tjekket igennem, så I sikrer jer, at han ikke har nogen spændinger eller andet i nakken og ryggen, som kan genere ham :)

At han protestere mod at ligge på maven og også mod at få hagesmæk på, kan dog sagtens hænge sammen med hans alder og det udviklingsspring, som han går igennem netop nu. Han er ikke længere et spædbarn, men en aktiv lille baby og hans lyst til at opleve og følge med i, hvad der sker omkring jer er stor.

Måske kan du mærke, at han nogle gange virker mere pylret og klyngende, end han tidligere har gjort. Det handler blandt andet om, at han nu begynder at kunne se længere og han fornemmer rummet, som I er i. Han kikker efter far eller andre der kommer ind af døren, når du sidder med ham på skødet, han pludrer og griner til dem der sidder på den anden side af bordet og han skelner nu mere og mere tydeligt mellem om han er hjemme eller ude, i favn hos mor eller i favn hos en anden... Børn i denne alder kan godt vægre sig mod fremmede - f.eks. bedsteforældre, der gerne vil holde ham. Han kan stikke i et hyl, hvis de forsøger...:)

Han begynder også at bruge sine motoriske færdigheder mere bevidst. Fra blot at kunne gribe omkring sit legetøj, så begynder han nu at se på legetøjet, række ud efter det, få fat i det og ryste det og putte det i munden.

Han begynder også at bruge sine lyde, pludrer mere og mere varieret, øver sig med sin tunge, pludrer mere og mere i dialog og har flere og flere verbale lyde i sit repertoire. Og det er rigtig sjovt for ham at pludre med dig og andre, eller måske pludre til lyspletten på væggen, der bevæger sig....

Og det er naturligvis rigtig svært at gøre alt dette - følge med, i hvad der sker, pludre med andre osv. når man ligger på maven og kikker ned i gulvet - og det kan godt være forklaringen på, at han lige nu protesterer rigtig meget mod at være på maven. Han vil hellere op og følge med :) Det er dog stadig rigtig godt, at I lægger ham på maven dagligt, fordi det er fra maveliggende stilling, han lærer at trille omkring og også begynder at dreje om sin egen akse og begynder at krybe.... Og nogle gange er det okay, at han bliver lidt sur - han skal naturligvis ikke være ulykkelig, men det at han kan blive frustreret kan nogle gange godt gøre, at han pludselig får mobiliseret de kræfter der skal til, for at han finder ud af ...

Annonce

... at vende sig...

Derfor behøver du ikke hjælpe ham med det samme, prøv at trække tiden lidt og se, hvad der sker, ligesom du naturligvis gerne må hjælpe ham ved at puffe lidt til ham, så han finder ud af at trille omkring osv.

Du kan lave bevægelege med ham:

- Grib omkring hans hænder og håndled og lad ham selv trække sig op fra rygleje - det er godt til at styrke hans arme, og han skal også kunne holde sit hoved selv.

- Støt om hans lægge og bøjede knæ og hofte, og hjælp ham med at dreje underkroppen fra side til side.

- Hjælp ham med at dreje om på siden, både fra mave til ryg og fra ryg til mave - evt. ved at vise ham noget interessant legetøj, som han følger. Når han begynder at gøre det selv, så er det fint - læg ham tilbage og lad ham gøre det igen og igen.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

- Hjælp ham med at få fat i sine tæer, når han ligger på ryggen og derfra trille videre om på siden og maven. Giv ham evt. ranglesokker på, så fødderne bliver interessante :)

- Lav cykelbevægelser, hvor han selv er med til at cykle med sine ben, imens du støtter om underbenene

Det er også nu, at du kan begynde at synge sange med fagter for ham. Det er tiden at finde de gamle børnesange frem som 'hjulene på bussen', 'Lille Peter Edderkop' osv. hvor du bruger dine hænder og også hans krop, imens du synger.

I den her alder kan legetøj hurtigt virke kedeligt og han mister hurtigt interessen - det er ofte mere spændende at kikke sig omkring fra dit skød eller din arm :) Prøv dog om du ved at skifte legetøjet ud en gang imellem, så det ikke er det samme, han kikker på hver dag, kan få ham til at synes det er okay også at ligge lidt for sig selv og dermed ligge lidt på maven :)

Legetøj kan være: dig selv, din dreng (brug kroppen), rangler, bidedyr, noget med lys og lyd, bolde (f.eks. med vand i, eller kantede bolde eller bolde med lyd, når de triller). Det kan også være en stor badebold, aktivitetscenter, køkkenting (piskeris), bagepapir til at krølle, spejl, gyngeture i luften og andre lege med bevægelse. Du kan lede efter legetøj som passer til børn i 4-6 måneders alderen og se om ikke noget vil interessere ham lidt.

Du kan også overveje om du skal gå til noget babygymnastik med ham eller måske til babysvømning en gang om ugen - noget hvor han bruger sig selv både motorisk og mentalt :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.