Svar: Ligger der mon noget bag min datters følsomhed og temperament

15. februar 2017

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Pernille

Tak for dit brev og din meget fine beskrivelse af jeres lille datter og alle dine tanker - jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Du skriver "Alt det her er sikkert meget normalt. Det er bare det hele sammenlagt, der giver mig en bekymring", og jeg tænker, at som udgangspunkt, så er det bedre at undersøge en gang for meget end for lidt. Jeg synes, du skal prøve at tale med jeres læge om det du oplever og også overveje, om du skal forsøger at få fat i en ergoterapeut med speciale i børn med sanseintegrationsproblemer - der er ingen grund til, at du går og bekymrer dig :)

Jeg ved fra dit tidligere brev, at jeres datter har haft tendens til at gå på tæer, og du fortæller, at hun netop er begyndt at gå rundt. Det kan naturligvis godt hænge sammen med hendes hypermobilitet, men du fortæller også, at hun altid har protesteret overfor tøjskift og påklædning, få skiftet ble, blive vasket eller tørret om munden osv. Ligesom du fortæller, at hun kan reagere voldsomt på høje lyde, mange mennesker samlet osv.

Vi er alle sammen afhængige af vores sanser - det er vores sanser som hjælper os med at forholde os til verden og for små børn er det meget vigtigt at sanseapparatet fungerer optimalt - og nogle børn har et overfølsomt eller sensitivt sanseapparat...

Hvis jeres datter har en sensitiv følesans, så vil det ofte vise sig ved, at hun ikke bryder sig om at få tøj af og på. Det vil være ubehageligt at blive vasket med en klud eller tørret med en klud i ansigtet og på sine hænder. Det kan være svært med brusebad, når strålerne rammer kroppen og det kan være svært med karbad, fordi vandet enten føles alt for varmt eller alt for koldt. Det kan også være svært at skulle have redt hår eller få børstet tænder.

Disse børn kan også have svært ved at røre ved mad, og spiser ikke ret gerne med fingrene, ligesom det er voldsomt ubehageligt for dem med fingermaling eller måske at sidde med en dejklump og skulle forme boller... Nogle børn har problemer med at spise, fordi madens konsistens, temperaturer osv. kan være ubehagelig for dem.

Og så vil disse børn også nogle gange reagerer på fysisk kontakt. De bruger sig måske ikke om kærtegn eller putter sig ikke ind til forældrene. Det kan også være svært for dem at fornemme, hvad der er rar berøring og hvad der ikke er - altså hvor hårdt man kan skubbe til andre eller hvordan kærtegn skal føles for at være rare.... dette bliver ofte tydeligere i takt med at de bliver ældre.

Barnet kan også have en sensitiv smagssans - nogle børn har rigtig svært ved smag - de kan have svært ved at smage forskel på mad og kan synes, at det hele smager ens. Andre børn synes noget smager meget surt, meget salt, meget fedt osv. Og reagerer, hvis der er for mange krydderier eller for mange smage blandet sammen.

Så er der høresansen - hvis barnet har en følsom høresans, så kan barnet blive panikslagen, hvis du tænder for en føntørrer eller en røremaskine i køkkenet. Det kan være svært for disse børn at være sammen med mange mennesker - f.eks. familiefødselsdage eller lignende, hvor mange råber, griner, løber rundt osv. Og større børn vil ofte af sig selv begynde at holde sig for ørerne, og viser på den måde, at de har svært ved at håndtere alle lydende... Større børn kan også klage over, at man råber af dagen, hvor vi som voksne måske ikke synes, at vi hæver stemmen særlig meget...

Disse børn kan godt ...

Annonce

... selv være ret larmende - nogle mener, at det er fordi de på den måde forsøger at overdøve alle de lyde, som de føler omgiver dem, at det er deres måde at lukke omverdenens lyde ude...

Så er der også børn, som reagerer overfor lugte - det kan være bestemte madvarer eller det kan være parfume eller dårlig lugt på et offentligt toilet eller måske toilettet i vuggestuen.. Nogle af disse børn lugter f.eks. til forskellige fødevarer før de smager på maden. Større børn kan også kommentere på forskellige dufte - også dufte, som du måske slet ikke selv har nået at registrere... det kan være duften af roser, duften af benzin, sprinklervæske, duften af friture fra en grillbar, duften af maden som du er igang med at lave, duften af nyslået græs osv.

Nogle børn har også en sensitiv synssans, hvilket betyder, at de reagerer voldsomt, hvis de får alt for mange synsindtryk på en gang. Det kan være meget skarpt lys eller lys der blinker i hvide blik eller blinker i forskellige farver. Nogle børn reagere også på klare skarpe farver i tøj - rød, grøn, blå, gul, pink - og kan bedst lide de blødere pastelfarver, fordi de klare farver virker voldsomme...

Nogle af dissse børn kan også vægre sig mod at have øjenkontakt med andre, fordi det at andre kikker på en kan virke voldsomt på dem...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Ud over at vi har følesansen, smagssansen, høresansen, lugtesansens og synssansen, så bruger vi også vores krop, vores muskler, når vi bevæger os rundt i verden og skal forholde os til verden. Og vi bruger også vores balancesans, så vi ikke falder og går ind i ting... Nogle børn har svært ved at fornemme deres krop, de mangler kropsbevidsthed og har svært ved at fornemme kroppens grænser, det kan være svært at vurdere, hvor hårdt man skal holde på skeen, når den skal føres til munden eller afmåle afstanden fra foden og til bolden, som du gerne vil sparke til... Andre børn bliver let svimle, de bryder sig ikke om at gynge, rutsje på rutsjebanen eller snurre rundt - andre reagerer modsat, de søger netop de "svimle bevægelser", for at mærke disse ekstra...

Man kan hjælpe børn med sanseintegrationsproblemer - og de fleste børn synes faktisk, det er rigtig sjovt. Behandlingen eller træningen består ofte i, at barnet skal igennem forskellige forhindringer (en forhindringsbane) og stilles forskellige udfordringer, som naturligvis er hårde, fordi noget af det vil være svært for barnet, men samtidig også sjove, fordi det er en ny måde at lære på, lege på.

Nogle børn bliver anbefalet et børsteprogram, hvor man børster deres krop med en bestemt børste og på en bestemt måde. Andre børn har glæde af speciel ledstimulering, hvor man stimulerer de forskellige led i kroppen. Som forældre kan I blive vejledt i hvordan, så I selv kan gøre det derhjemme. Det er netop vigtigt, at I gør mange af tingene hjemme og som en naturlig del af hverdagen:)

Jeg tænker altså, at du måske har ret i, at jeres datter kunne have brug for noget sansemotorisk træning - og der sker nok ikke noget ved at læse lidt mere omkring dette og lade hende prøve det. Det er, som du skriver, vigtigt ikke at sygeliggøre hende, men samtidig også prøve at hjælpe hende, hvis hun har brug for det. Tal også gerne med jeres læge omkring det, og om jeres læge ser de samme udfordringer. Det er naturligvis lettest at vurdere, når man ser jeres datter, og ser hvordan hun reagerer :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder