Svar: Udvikling mm.

14. februar 2017

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lillesøster :)

Jeg synes faktisk, at det lyder rigtig fint, det du fortæller. Det kan godt være, at jeres datter ikke spiser meget - men hun er tydeligvis begyndt at spise mere, og det er rigtig godt. Det lyder faktisk som om, at hun begynder at interessere sig lidt for at smage, putte i munden og også spise selv - måske er det to skridt frem og et tilbage, men det er stadig frem :)

Jeg synes, det lyder helt okay, at du nogle gange springer mellemmåltiderne over, fordi du forsøger at følge hendes signaler og behov - det lyder helt fint, at du nogle gange ændrer lidt på formiddagsrytmen, alt efter om hun har fået flaske om natten eller ej, ligesom der også kan være lidt forskel på behovet for eftermiddagsmad alt efter, hvor lang og hvor sen en middagslur hun tager. Du må gerne være fleksibel, det er helt okay:)

Det vigtigste er, at hun tilbydes morgenmad, frokost og aftensmad, og at tidspunkterne for disse måltider ligger nogenlunde ens, fordi det naturligt er med til at påvirke hendes indre ur og også give hende en bedre fornemmelse for sult/mæthed, så hun faktisk er sulten og parat til at spise, når det er spisetid - og derfor spiser lidt mere :)

Det er rigtig fint med 3 flasker i døgnet med den alder hun har nu. Jeg anbefaler normalt at de ligger før middagslur, aften og sen aften og det er jo også derfor, at du overvejer at trappe ud af formiddagsflasken. Hvis du lige nu skønner, at hun stadig har glæde af at få ca 100 ml mme om formiddagen, er det naturligvis helt okay :) Det er også vigtigt, at hun får sine to lure og sover godt, og hvis en lille flaske kan hjælpe til dette, så kan det være en god prioritering :)

Med hensyn til hendes udvikling, så er det helt normalt, at hun endnu ikke kravler. Mange børn begynder faktisk først at kravle i 9-12 måneders alderen, så der er tid endnu:) Det er rigtig godt, hvis du fortsat lægger hende på maven dagligt, fordi det er i maveliggende stilling, at hun skal finde ud af at krybe, komme op på alle fire, stå og vugge og derfra begynde at kravle... og selvom hun nogle gange kan blive sur over at ligge på maven, så behøver du ikke altid vende hende med det samme - nogle gange kan det faktisk være godt at lade hende ligge og "kæmpe lidt". Netop temperamentet og frustrationen kan være det der gør, at hun lige får flyttet på sig eller får mobiliseret den energi der skal til for at hun finder ud af at komme omkring :)

Det er ...

Annonce

... også helt naturligt, at hun i begyndelsen får skubbet sig baglæns og ikke fremad. Det giver også stor frustration, når hun forsøger at komme hen til f.eks. legetøj og ender med at komme længere væk... Du kan her hjælpe hende ved at presse skiftevis på venstre og højre fodsål, når hun ligger på maven, så du på den måde vise hende, at hun ved at støde fra med fødderne kan komme fremad :)

Derudover er det rigtig godt, hvis du kan trille hende, vugge hende, danse med hende, vende hende på hovedet, svinge hende rundt, gynge hende osv. Jo mere du kan bevæge hende i mere eller mindre alle retninger, jo bedre vil det være for hendes balance og dermed hendes motoriske udvikling. Hvis hun er stærk i ryggen kan hun måske begynde at sidde i en babygynge - den slags som er et sæde, hvor hun sidder fast og kan gynges frem og tilbage. Måske har storesøster et gyngestativ i haven, hvor lillesøster kan få en babygynge nu....:)

Nogle bruger også en tummelumsk med flad bund, som hun kan snurres rundt i. Andre synes at en sansegynge er perfekt.. den skal naturligvis hænge meget lavt, hvis lillesøster skal være på den, så hun ikke risikerer at falde ned....

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du har helt ret i, at der lige nu sker udviklingsmæssigt rigtig meget med børnene i mødregruppen. Din datter er i separationsfasen og dermed så småt igang med at øve mere selvstændighed... Men det er også en alder, hvor man ofte mere tydeligt kan se, hvor forskellige børn egentlig er, og hvor forskelligt de lærer.

Nogle af børnene i mødregruppen vil måske være meget motoriske - de kravler, rejser sig ved tingene, er i bevægelse hele tiden, kikker på et stykke legetøj, smider det væk, tager fat i et nyt og kaster også dette fra sig... Andre børn sidder mere stille, studerer detaljer, kan ligge med et stykke legetøj i hånden længe, vende og dreje det osv... Og atter andre er meget verbale, de pludrer rigtig meget, begynder at sige ord i små stavelser "ma-ma-ma", "da-da-da" osv. hvor andre af børnene er mere stille...

Det er helt okay at der er denne forskellighed, og det er vigtigt ikke at sammenligne, hvis man så bliver urolig fordi ens barn ikke kan det samme som de andre :) Måske kan din datter noget, de andre ikke kan - måske er hun mere rolig, interesserer sig for detaljer og er mere observerende, måske pludrer hun mere end hun motorisk bevæger sig rundt lige nu - og det er helt fint :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke med hende fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

20. december 2023 | Udvikling | 15 mdr.

Små børn og onani eller?

Hej Helen Jeg er far til en dejlig pige på 15 måneder, som generelt virker...

21. november 2023 | Udvikling | 8 mdr.

Imitere lyde - sproglig udvikling

Kære Helen. Så er jeg her igen med endnu en bekymring. Vores søn udvikler...

Annonce

Viden om børn:

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder