Svar: Falder tit

21. januar 2017

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er rigtig dejligt, at jeres dreng er så motorisk godt igang, som han er - og øvelse gør mester, så han skal nok lære det hen af vejen :) Det er dog rigtig godt, at du er opmærksom og forsøger at gribe ham, så han ikke falder. Han kan meget let komme til at slå sig og et slag mod hovedet kan være voldsomt og skal så vidt muligt undgås. Derfor bør du naturligvis forebygge at det så vidt muligt sker.

Det lyder fint med skridsikre sutsko. Sørg for at de sidder fast på fødderne af ham. Det kan f.eks. være skindfutter, som har elastik rundt om anklen og ruskindssåler. De sidder ofte nogenlunde fast og er stadig bløde og bøjelige.

Det er lettere at falde på et glat trægulv end hvis man har fastliggende gulvtæppe. Er jeres gulve meget glatte, kan det være en god idé med nogle skumbrikker eller lignende, der hvor han opholder sig mest, som kan afbøde lidt for faldet og samtidig gør gulvet mindre glat. Et tæppe kan også lægges på gulvet, men det må ikke være løst, for så falder han i det.

Et stengulv skal han så vidt muligt slet ikke opholde sig på uden at I har fat i ham. Her kan han slå sig rigtig meget...

Børnesikring er vigtigt f.eks. på bordhjørnerne, så han ikke slår hovedet ind i en skarp kant eller et skarpt hjørne.

Og så skal I forsøge at være om ham hele tiden, så han så vidt muligt ikke falder og ikke kommer ...

Annonce

... til skade, ligesom du skal fortsætte med at lære ham at sætte sig og vende sig, så han stille og roligt bliver bedre til det, bedre til at tage fra.

Han har endnu ingen farefornemmelse, så han forstår ikke, hvor meget han kan slå sig eller hvordan han helt skal bevæge sig, for at det ikke går galt - og hans balance er naturligt også stadig meget usikker.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Du kan dog styrke hans balance ved at tumle rigtig meget med ham, gynge ham, svinge ham, vende ham på hovedet :) Jo mere, jo bedre. Inde i øret sidder en snegl med væske, og når barnet gynges, roteres i forskellige retninger og bevæges, så sættes der gang i denne væske, og det er dette, som påvirker balancen og dermed barnets motoriske evner. Derfor er det vigtigt, at han bevæges så meget som muligt. En babygynge, altså den slags, som består af et sæde, som han sidder nede i og hvor han gynges frem og tilbage eller det kunne være en tummelumsk (med flad bund) som han kan snurres rundt i.. det kunne måske være et hit hos jer :)

Jeg kan naturligvis ikke ud af jeres brev vurdere, om jeres dreng har tendens til at falde mere end andre børn på samme alder. Hvis I synes, det er meget voldsomt, så kan det også være en idé at få tjekket hans ører. Hvis han har problemer med ørerne, kan det også påvirke til dårligere balance....

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2