Svar: Gymnastik er ikke en succes
13. september 2016
Alder:
3 år, 2 mdr.
Kære skattepigens mor
Tak for dit brev :)
Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge...
Det kan sagtens spille ind, at I har fået en lillebror for blot 5 uger siden. Det er naturligt en stor omvæltning for alle og jeres datter kan sagtens reagere med helst at ville være hjemme og følge med i, hvad mor og lillebror laver. Det at hun nu er den ældste betyder også, at der måske bliver stillet lidt flere krav til hende - hun skal kunne flere ting selv, vente på at det bliver hendes tur osv. - og nu også gå til gymnastik. Men hun er på mange måder stadig en lille pige og det kan være svært at håndtere disse krav. Det er ikke unormalt, at børn i hendes alder "går lidt tilbage" i udvikling og pludselig ikke kan klare ting som de tidligere har kunne... alt sammen reaktion på at skulle dele mor og far med den lille ny baby...
Derudover tænker jeg, at hun lyder til at være lidt tilbageholden i sin personlighed. Det er svært for hende og virker helt uoverskueligt at være i gymnastiksalen sammen med de andre børn. Hun har også en alder, hvor hun har rigtig svært ved at forstå en kollektiv besked, og hun forstår derfor ikke alt, hvad læreren beder børnene om... Det er lidt lettere, når man er 5, end når man kun er 3 år gammel.
Der er naturligt også en masse uro og støjniveauet er højt. Det er meget svært at forholde sig til og have overblikket over, og jeg kan godt forstå, hvis hun bliver utryg og går i baglås. Det er rigtig fint at mormor og/eller far er med. Det er også rigtig fint, at du vil forsøge at tage med en dag, for at se om det kan gøre en forskel. Det er fint at sætte ord på, at I godt kan forstå, at det kan være utrygt for hende, men nu tager I med, og I er der for hende, hvis det hele bliver lidt for meget. Det er vigtigt, at hun ikke presses til at skulle klare det alene, men at hun oplever at få små succesoplevelser, som hun kan bygge videre på...
Det er på samme måde vigtigt, at I ikke sammenligner hende med de andre børn. Pas på med sætninger som "se de andre, hvor de..." eller "du kan da også løbe hen og lege ligesom de andre". Det vil meget hurtigt kunne give hende en følelse af at være forkert og ikke god nok - og det er ikke befordrende for hendes selvværd. Det giver hende ikke modet til at prøve... I er nødt til at tage hende i hånden, guide hende og være der for hende...
Og ja - derfor er gymastik måske ikke det rigtige for hende. I hvert fald ikke endnu, måske når hun bliver lidt ældre. Du skriver, at I har betalt for hele sæsonen... kan det ikke lade sig gøre at få pengene tilbage, når det så tydeligt ikke fungerer for hende? Og i stedet kunne I måske undersøge muligheden for at gå til noget, hvor I begge deltager. Du skriver, at gymnastik er for børn + en forælder - betyder det, at I kan være med på gulvet eller sidder forældrene og kikker på? Jeg tænker, at det vil være godt at vælge noget, hvor hun ikke skal være på gulvet alene, men skal være der sammen med jer. Det lyder som om, at det vil være bedst, hvis I kan vælge en aktivitet, hvor I er aktive sammen med hende, så hun får en følelse af, at hun godt kan og stille og roligt bliver modig nok til så at prøve selv.
Der findes f.eks. musik og rytmik hold, hvor forældre og børn er sammen, synger sammen, danser sammen, spiller forskellige rytmeinstrumenter sammen. Det kunne også være svømning. Der er forældre-børn hold, hvor en af jer forældre er med i vandet hele tiden - og først når hun er tryg ved det, kan hun komme på et hold, hvor hun selv er i vandet. Og når den tid så kommer, så kan I forberede hende, tale med hende om det. I kan se nogle af de børn, der er i vandet og hvor forældrene sidder på bænken osv. Så hun kan se, hvad det er der foregår og ved lidt mere om, hvad det er hun går ind til - og naturligt så også er blevet det ældre...
Jeg tænker, at I skal prøve gymnastikken et par gange mere, men også være realistiske og acceptere, hvis det ikke fungerer - og så undersøge mulighederne for at hun kan gå til noget andet...
Håber I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske