Svar: Min søn bider og slår

11. september 2016

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Mor til E

Tak for dit brev og fine beskrivelse - jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Jeg tænker, at der hos jer sandsynligvis er tale om to forskellige situationer:

1) Jeres dreng bider, hvor han egentlig gerne vil kysse og vise kærlighed og glæde
2) Jeres dreng bider, fordi han mangler ord og ikke ved, hvordan han skal sige fra

Ad 1 - når I sidder og kysser, krammer, nusser, kæler, og han så pludselig bider dig, så er det en slags "jeg elsker dig så højt, at jeg kunne spise dig" - og så får du pludselig et par tænder i låret, i kinden, i skulderen. Det er helt naturligt for hans alder, at kærtegn på den måde kammer over - og nogle gange kan det også ske ved andre børn, fordi han er så glad for dem, at han kommer til at bide dem...

Ad 2) - og nogle gange bider han fordi han mangler ord. Han kan her også slå, sparke, hive i hår osv., og det skyldes ofte:

- vrede der løber af med ham. Det kan være netop opstået vrede eller opsparet vrede på grund af nogle frustrationer, som han ikke kan kontrollere.

- det kan være forsvar. En situation, hvor han føler sig trængt op i en krog og hvor han har en oplevelse af "jeg kan ikke komme væk fra det her", og så bider han eller slår han.

- det kan være en reaktion på, at der ikke lyttes. At han ikke får opmærksomhed, at du ikke ser ham ikke hører ham - og så gør han opmærksom på sig selv. Det er f.eks. når du henter ham og taler med pædagogen og ikke har opmærksomheden på ham:)

- det kan være imitation af andre børn. At han ser og oplever at andre børn bider og så efterligner han dette.

- det kan være impulsivt og hvor man simpelthen ikke kan finde nogen ...

Annonce

... forklaring på, at det sker.

- det kan være kommet så langt, at barnet lever op til rollen som den der bider, skubber eller slår. Barnets adfærd bliver forstærket af forventninger og gentagende irettesættelse.

Og for at det ikke skal ske - for at I så vidt muligt ikke havner der, hvor han begynder at tro, at det er sådan man skal gøre, så er det vigtigt, at I forsøger at aflede ham - før han når at forløbe sig. Det vil sige, at når du sidder og nusser, krammer og kysser med ham, så skal du prøve at stoppe før han kommer til at bide dig. Giv ham stadig kys og kram, vis ham hvordan man gør på en rar måde - men træk dig lidt væk, når du fornemmer at det er ved at tage overhånd for ham, så du afleder ham før det sker. Hvis han først når at sætte tænderne i dig, så kan behovet for at bide blive forstærket.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og det samme i forhold til de andre børn. Også her bør I aflede ham, få ham til at tænke på noget andet, dreje ham væk, vise ham noget andet interessant, så han glemmer det han er igang med - og hele tiden på den måde forebygge at han når derud, hvor han ikke kan styre sig.

Sker det så alligevel, så må du naturligvis gerne sige AV og du må også gerne sætte ham fra dig, så han bedre husker, at det her brød du dig ikke om. Hvis han skal være på skødet, skal han ikke bide dig... Og får han bidt et andet barn, så må I prøve at trøste det andet barn, sætte ord på, at det var forkert, men samtidig ikke give det så meget fokus, at jeres drengs lyst til at bide bliver forstærket - aller bedst er det dog, hvis I helt kan undgå at komme dertil, hvor han ender med at bide...:)

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet