Svar: Sprog og social udvikling - 21 mdr.

15. marts 2016

Kategori:
Alder:
21 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Madsen

Tak for dit brev og din meget fine beskrivelse af jeres lille dreng :)

Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det og usikker, når vuggestuens personale igen og igen, flere gange ugentligt gør opmærksomme på, at I hjemme skal være opmærksomme på at træne jeres drengs sprog og hans sociale samvær. Det er ikke særligt positivt, og det påvirker dig naturligvis.

Nu har jeg naturligvis ikke mødt din dreng, men jeg må sige, at ud fra det du fortæller, så er jeg faktisk ikke bekymret. Jeg tænker, at det nok skal komme. Han lyder til at være i en rivende udvikling, han vil rigtig gerne kommunikere, bruger masser af ord og supplerer med fagter og kropssprog, han vil gerne fortælle om sine oplevelser, vil gerne dele det med jer, bedsteforældre osv - og I lytter, gengiver ordene, så han hører dem rigtigt udtalt, I viser ham, at I interesserer jer for det han fortæller osv. Det er så fint alt sammen.

Og ja - generet lyder han ikke til at være og det er rigtig synd, hvis de i institutionen sætter sådan en betegnelse på ham - for det kan faktisk være med til at holde ham i rollen som "den generte". Derfor er det rigtig godt, at du ser noget helt andet og jeg tror, at du har fuldstændig ret, når du fortæller, at han reagerer overfor de lidt mere voldsomme børn, han trækker sig, bliver naturligt usikker og ked af det, når andre børn overskrider hans grænser - det er vel et eller andet sted et sundhedstegn. Leger han med mere ligesindede børn, skærmes han lidt for de lidt mere voldsomme, udadreagerende børn, så leger han jo faktisk rigtig godt og det lyder ikke som om, at han har svært ved at være social...

Den sproglige udvikling er individuel, nogle taler hurtigt, andre taler senere og det skal der være plads til. Det vigtigste er, at man fornemmer at barnet kommunikerer, interesserer sig for sproget og hele tiden udvider sit ordforråd osv. Lidt generelle ting kan man dog godt sætte op og for et barns sproglige udvikling, og for et barn på 18-24 måneder gælder:

- kan følge en opfordring - som når du f.eks. siger "gå ud i køkkenet og hent din kop"

- peger, spørger om ting I ser/møder - hvad er det?

- taler i 2-3 ords sætninger - som "mor fang mig", "mig op" osv. :)

- begynder at kende forskel på mig og dig

- kender sit eget navn og kan sige, hvad han hedder

- kan pege på ca. 10 legemsdele, når du spørger f.eks. "hvor er din næse?"

- har et ordforråd på ca. 200 ord. Alle ...

Annonce

... ord udtales ikke korrekt.

- kender forskel på "simple" følelser som glad, sur, ked af det - kan sætte ord på, hvordan han selv har det og kan genkende følelsen på et billede.

- kender forskel på bevægelse - kan udpege, hvem der løber, hvem der går og hvem der f.eks. cykler

- kender forskel på lille og stor

- kan tælle til tre

Jeg tænker, at når du ser disse sætninger, så vil du tænke, at det kan jeres dreng godt og derfor er jeg som sagt ikke bekymret :)

Derudover så tænker jeg dog, at du jo altid selv kan ringe til talepædagogen og spørge, hvordan du skal forholde dig. Når nu pædagogerne i institutionen nævner sproget så mange gange, så synes jeg du skal tale med talepædagogen selv - så ved du, hvornår du skal reagere og næste gang du får en kommentar med på vejen, så kan du altid sige, at du har talt med talepædagogen om det:)

Den sociale udvikling er der naturligvis også lidt retningslinjer for - også igen er de normale rammer meget vide, men det kunne se således ud:

- viser mere selvstændighed og egen vilje, ved f.eks. at sige "Nej!" og "Min!"

- kan godt lide at lege alene i kortere perioder, leger stadig ofte ved siden af de andre børn

- kan godt lide at gøre ting selv, vil f.eks. selv spise og ikke mades, siger måske direkte "nej, jeg vil!" eller "vil selv".

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

- har ofte svært ved at dele med andre

- bruger ofte fysisk kontakt som skubbe, bide eller slå, fordi ordene mangler

- begynder at vise empati, vil gerne trøste, når nogen er kede af det

- kan blive bange for ukendte ting, f.eks. en stor hund, der gør, men kan let beroliges

- er ekstra opmærksom på voksne, som han ikke kender, ser folk an

- kan blive dybt ulykkelig, hvis han oplever, at I vil noget andet, end han vil

- kan være sprudlende glad - humøret kan skifte meget hurtigt

- nyder rutiner og genkendelighed i hverdagen

- har glæde af en puttebamse eller putteklud, der fungerer som substitut for mor og far og som trøst og beroligelse en gang imellem

Når du ser disse sætninger, så tænker jeg, at de også passer rigtig fint på jeres dreng og den alder han har. Han gør mange af disse ting og f.eks. det med empatien er han rigtig god til! Igen tænker jeg derfor, at du skal prøve at tage det roligt - det skal nok komme, han lyder til at være en rigtig dejlig dreng, der er rigtig godt igang med en sund og fin udvikling :)

Jeg håber ovenstående giver lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

20. december 2023 | Udvikling | 15 mdr.

Små børn og onani eller?

Hej Helen Jeg er far til en dejlig pige på 15 måneder, som generelt virker...

21. november 2023 | Udvikling | 8 mdr.

Imitere lyde - sproglig udvikling

Kære Helen. Så er jeg her igen med endnu en bekymring. Vores søn udvikler...

Annonce

Viden om børn:

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.