Svar: Sprog og social udvikling - 21 mdr.
15. marts 2016
Alder:
21 mdr.
Kære Madsen
Tak for dit brev og din meget fine beskrivelse af jeres lille dreng :)
Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det og usikker, når vuggestuens personale igen og igen, flere gange ugentligt gør opmærksomme på, at I hjemme skal være opmærksomme på at træne jeres drengs sprog og hans sociale samvær. Det er ikke særligt positivt, og det påvirker dig naturligvis.
Nu har jeg naturligvis ikke mødt din dreng, men jeg må sige, at ud fra det du fortæller, så er jeg faktisk ikke bekymret. Jeg tænker, at det nok skal komme. Han lyder til at være i en rivende udvikling, han vil rigtig gerne kommunikere, bruger masser af ord og supplerer med fagter og kropssprog, han vil gerne fortælle om sine oplevelser, vil gerne dele det med jer, bedsteforældre osv - og I lytter, gengiver ordene, så han hører dem rigtigt udtalt, I viser ham, at I interesserer jer for det han fortæller osv. Det er så fint alt sammen.
Og ja - generet lyder han ikke til at være og det er rigtig synd, hvis de i institutionen sætter sådan en betegnelse på ham - for det kan faktisk være med til at holde ham i rollen som "den generte". Derfor er det rigtig godt, at du ser noget helt andet og jeg tror, at du har fuldstændig ret, når du fortæller, at han reagerer overfor de lidt mere voldsomme børn, han trækker sig, bliver naturligt usikker og ked af det, når andre børn overskrider hans grænser - det er vel et eller andet sted et sundhedstegn. Leger han med mere ligesindede børn, skærmes han lidt for de lidt mere voldsomme, udadreagerende børn, så leger han jo faktisk rigtig godt og det lyder ikke som om, at han har svært ved at være social...
Den sproglige udvikling er individuel, nogle taler hurtigt, andre taler senere og det skal der være plads til. Det vigtigste er, at man fornemmer at barnet kommunikerer, interesserer sig for sproget og hele tiden udvider sit ordforråd osv. Lidt generelle ting kan man dog godt sætte op og for et barns sproglige udvikling, og for et barn på 18-24 måneder gælder:
- kan følge en opfordring - som når du f.eks. siger "gå ud i køkkenet og hent din kop"
- peger, spørger om ting I ser/møder - hvad er det?
- taler i 2-3 ords sætninger - som "mor fang mig", "mig op" osv. :)
- begynder at kende forskel på mig og dig
- kender sit eget navn og kan sige, hvad han hedder
- kan pege på ca. 10 legemsdele, når du spørger f.eks. "hvor er din næse?"
- har et ordforråd på ca. 200 ord. Alle ord udtales ikke korrekt.
- kender forskel på "simple" følelser som glad, sur, ked af det - kan sætte ord på, hvordan han selv har det og kan genkende følelsen på et billede.
- kender forskel på bevægelse - kan udpege, hvem der løber, hvem der går og hvem der f.eks. cykler
- kender forskel på lille og stor
- kan tælle til tre
Jeg tænker, at når du ser disse sætninger, så vil du tænke, at det kan jeres dreng godt og derfor er jeg som sagt ikke bekymret :)
Derudover så tænker jeg dog, at du jo altid selv kan ringe til talepædagogen og spørge, hvordan du skal forholde dig. Når nu pædagogerne i institutionen nævner sproget så mange gange, så synes jeg du skal tale med talepædagogen selv - så ved du, hvornår du skal reagere og næste gang du får en kommentar med på vejen, så kan du altid sige, at du har talt med talepædagogen om det:)
Den sociale udvikling er der naturligvis også lidt retningslinjer for - også igen er de normale rammer meget vide, men det kunne se således ud:
- viser mere selvstændighed og egen vilje, ved f.eks. at sige "Nej!" og "Min!"
- kan godt lide at lege alene i kortere perioder, leger stadig ofte ved siden af de andre børn
- kan godt lide at gøre ting selv, vil f.eks. selv spise og ikke mades, siger måske direkte "nej, jeg vil!" eller "vil selv".
- har ofte svært ved at dele med andre
- bruger ofte fysisk kontakt som skubbe, bide eller slå, fordi ordene mangler
- begynder at vise empati, vil gerne trøste, når nogen er kede af det
- kan blive bange for ukendte ting, f.eks. en stor hund, der gør, men kan let beroliges
- er ekstra opmærksom på voksne, som han ikke kender, ser folk an
- kan blive dybt ulykkelig, hvis han oplever, at I vil noget andet, end han vil
- kan være sprudlende glad - humøret kan skifte meget hurtigt
- nyder rutiner og genkendelighed i hverdagen
- har glæde af en puttebamse eller putteklud, der fungerer som substitut for mor og far og som trøst og beroligelse en gang imellem
Når du ser disse sætninger, så tænker jeg, at de også passer rigtig fint på jeres dreng og den alder han har. Han gør mange af disse ting og f.eks. det med empatien er han rigtig god til! Igen tænker jeg derfor, at du skal prøve at tage det roligt - det skal nok komme, han lyder til at være en rigtig dejlig dreng, der er rigtig godt igang med en sund og fin udvikling :)
Jeg håber ovenstående giver lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske