Svar: Får ikke særlig meget ro

17. november 2015

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Sussi

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din datter - hun er rigtig godt i gang motorisk og er en stærk pige. Det varer nok ikke længe, før hun begynder at slippe helt og kan gå uden støtte, det kræver lige det sidste mod - det lyder som om, at hun har både styrken og balancen til det:)

Det er super dejligt, at hun er så fremmelig grovmotorisk og det er kun godt! Men det gør naturligt, at hun sover dårligt om natten. Hun vil have rigtig svært ved at finde fysisk ro, hun vil rejse sig i søvne, ikke kunne finde ud af at blive lagt ned igen, - og hun vil have brug for din hjælp til stillingsskift. Det er helt naturligt, at hun har svært ved at ligge stille, når hun skal sove og at hun har så stor en rastløshed i kroppen.

Samtidig har hun også en stor mental uro. Det at hun nu er i stand til at bevæge sig fysisk så meget rundt, gør naturligt at hun oplever verden større og får mange flere input. Samtidig er hun i separationsfasen og øver sig i at være på afstand af jer forældre, øver sig i at separare sig - så hun på den ene side nogle gange vil klynge sig til jer, I må ikke gå fra hende, og på den anden side vil skubbe jer væk, fordi hun vil prøve selv. Det kan være en lidt svær periode og det vil ofte gøre, at hun om natten også drømmer ekstra meget, samtidig med at hun kan have brug for at mærke dig rent fysisk, brug for at mærke, at du er der, at du ikke er forsvundet.

Det er super godt, at du her er opmærksom på, at hun ikke skal tilbydes mælk om natten eller have sutten i munden hver gang hun vågner. Det er rigtig godt, hvis du så vidt muligt kan hjælpe hende med stillingskift og beroligende ord og ikke behøver tage hende op, vugge hende i dine arme eller lignende. Vågner hun ulykkeligt af en drøm, skal du naturligvis tage hende op og trøste hende, men det er godt, hvis du om natten forsøger at hjælpe hende videre i søvnen med så lidt aktivitet fra din side som muligt:)

Den uro I oplever hører altså med til hendes alder og den store udvikling hun går igennem lige nu - og der er således tale om en periode:)

Sundhedsstyrelsen anbefaler normalt først juniordyne fra 1 års alderen, men børn er jo fysisk meget forskellig i størrelse og i styrke - og måske ville jeres datter have glæde af at få en større dyne nu. En juniordyne vil måske svøbe sig bedre om hende og give lidt tyngde og på den måde hjælpe hende til større fysisk ro, når hun skal sove og om natten...

Derudover vil jeg også lige sige, at børn jo er meget forskellige og nej, det skader ikke jeres datter, at hun er så aktiv som hun er:) Heller ikke ...

Annonce

... selvom hun ikke sover så meget - mange børn i denne alder protesterer mod søvnen om dagen og sover samlet måske kun 2.5 time.. og det lyder meget som hos jer:)

Howard Gardner, der er amerikansk psykolog og professor har i 80erne beskrevet en måde at se intelligens på og har lavet en teori om, hvordan børn lærer. Han taler om, at der findes forskellige intelligenser: "Den logisk matematiske intelligens", "Den sproglige intelligens", "Den musikalske intelligens", "Den rumligt visuelle intelligens, "Den kropslige intelligens", "Den personlige intelligens" og "Den sociale intelligens".

Disse intelligenser arbejder som regel sammen, det vil sige at man har og bruger flere af dem på samme tid, og de komplementerer hinanden. Hvis man f.eks. er danser, så er det vigtigt, at man både besidder en stærk musikalsk intelligens, hvor man forstår musikken og en social intelligens, som gør at man kan inspirere og følelsesmæssigt bevæge publikum. Man skal også have en kropslig intelligens, der giver smidigheden og koordinationsevnen til at udføre bevægelserne.

Hvis man f.eks. er kropsligt intelligent, så skal man helst røre ved ting, afprøve ting. Man finder løsninger ved at prøve sig frem, man har svært ved at sidde stille og man er i det hele taget livlig og fysisk meget aktiv. Jeres datter er måske netop meget kropsligt intelligent og lærer ved at bruge sig selv og bruge sin krop - det kan være en forklaring på, hvorfor hun ikke sidder så stille ... :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis hun derimod var "logisk-matematisk intelligent" så ville hun sandsynligvis sidde mere stille, interessere sig for detaljen og studere hvert stykke legetøj til bunds. Nogle børn sidder faktisk og vender og drejer hvert stykke legetøj, studerer det intenst, inden de kravler videre til næste stykke legetøj, som de så studerer indgående...

Det er ikke sådan, at man er bedre, hvis man er det ene eller det andet, men teorien kan forklare lidt om, hvorfor vi er forskellige, hvordan vi lærer forskelligt. Og jeg synes, det er en interessant tanke, som man fint kan sætte over på små børn. Det bliver netop tydeligt, hvor forskellige børn er, når man mødes i mødregruppe, i dagpleje, i legestue, vuggestue osv. hvor man er sammen med andre og alderssvarende børn. Det bliver pludselig let at se, hvor forskelligt børn lærer...

Håber du kan bruge dette lidt videre - og at det også giver lidt ro i forhold til tankerne omkring jeres lille aktive pige:)

En lille fodnote: Jeg kan ikke se nogen grøntsager, kød og fisk i din dagsplan - jeg går ud fra, at hun får dette flere gange dagligt..:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene