Svar: Tandbørstning!

15. januar 2015

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er helt naturligt at jeres lille dreng lukker munden, når du kommer med tandbørsten. Det er både en måde, hvorpå han viser egen vilje og mere selvstændighed - ligesom han sandsynligvis også lukker munden for skemaden og protesterer mod at skulle have skiftet ble og ikke vil ligge stille på puslebordet. Men du har naturligvis ret i, at han skal have børstet sine tænder.

Du skal helst børste hans tænder to gange dagligt – morgen og aften. Du bør bruge en lille smule tandpasta med fluor, men det er meget lidt tandpasta. Han må ikke få mere end hvad der højst svarer til hans lillefingernegl.

Du skal prøve at gøre tandbørstningen til noget sjovt og du skal prøve at tage det så stille og roligt som muligt. Det er vigtigt, at du ikke får det gjort til en magtkamp, hvor han forbinder det med noget ubehageligt. Tænderne skal jo børstes resten af hans liv…

Det vil ofte være en god idé at ændre situation. Så ...

Annonce

... hvis du lige nu børster hans tænder på badeværelset, så kan det være en god idé, at du nu gør det i stuen i stedet. Hvis han plejer at sidde på dit skød, så prøv at lade ham ligge ned eller sidde foran dig på bordet, eller måske foran et spejl, så han kan se, hvad du laver. Det er også en god idé at lade ham spejle sig i dig, så når han ser, at du åbner munden, så åbner han også munden.

Det kan være en god idé, at du giver ham en tandbørste, som han kan lege med. Du kan evt. købe en kombineret bidering og tandbørste. Når han selv ligger og gumler på den, så finder han ud af, at den ikke er farlig. Nogle børn vil også gerne prøve med en elektrisk børnetandbørste, og de synes at den er vældig sjov. Andre børn bliver dog bange for lyden.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Håber du kan bruge dette videre og læs også meget gerne min artikel ”Tænder og tandbørstning”. Artiklen er fra den 21 marts 2012 og du finder den i artikelsamlingen her på hjemmesiden:)

Fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39