Svar: Tandbørstning!
15. januar 2015
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er helt naturligt at jeres lille dreng lukker munden, når du kommer med tandbørsten. Det er både en måde, hvorpå han viser egen vilje og mere selvstændighed - ligesom han sandsynligvis også lukker munden for skemaden og protesterer mod at skulle have skiftet ble og ikke vil ligge stille på puslebordet. Men du har naturligvis ret i, at han skal have børstet sine tænder.
Du skal helst børste hans tænder to gange dagligt – morgen og aften. Du bør bruge en lille smule tandpasta med fluor, men det er meget lidt tandpasta. Han må ikke få mere end hvad der højst svarer til hans lillefingernegl.
Du skal prøve at gøre tandbørstningen til noget sjovt og du skal prøve at tage det så stille og roligt som muligt. Det er vigtigt, at du ikke får det gjort til en magtkamp, hvor han forbinder det med noget ubehageligt. Tænderne skal jo børstes resten af hans liv…
Det vil ofte være en god idé at ændre situation. Så hvis du lige nu børster hans tænder på badeværelset, så kan det være en god idé, at du nu gør det i stuen i stedet. Hvis han plejer at sidde på dit skød, så prøv at lade ham ligge ned eller sidde foran dig på bordet, eller måske foran et spejl, så han kan se, hvad du laver. Det er også en god idé at lade ham spejle sig i dig, så når han ser, at du åbner munden, så åbner han også munden.
Det kan være en god idé, at du giver ham en tandbørste, som han kan lege med. Du kan evt. købe en kombineret bidering og tandbørste. Når han selv ligger og gumler på den, så finder han ud af, at den ikke er farlig. Nogle børn vil også gerne prøve med en elektrisk børnetandbørste, og de synes at den er vældig sjov. Andre børn bliver dog bange for lyden.
Håber du kan bruge dette videre og læs også meget gerne min artikel ”Tænder og tandbørstning”. Artiklen er fra den 21 marts 2012 og du finder den i artikelsamlingen her på hjemmesiden:)
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske