Svar: Grædende børn ved aflevering i institution

30. oktober 2014

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev :) - Og tak for dine søde ord til mig om min brevkasse og mine svar:)

Der kan være rigtig mange grunde til, at jeres dreng er ked af at blive afleveret og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig:)

For mange børn er det rigtig svært at skifte situation. Det er svært at sige farvel til det hyggelige og rare derhjemme og skulle af sted, og når de så bliver hentet i vuggestue eller børnehave, så er det igen svært - barnet protesterer både, når det bliver afleveret og når det bliver hentet:)

Nogle børn har også svært ved at overskue dagen. Det kan være usikkert og dermed lidt utrygt at skulle forholde sig til, hvad dagen mon bringer. Her kan det ofte hjælpe at tale med barnet om dagens forløb, så barnet er forberedt. "Når du kommer hen i institutionen, så skal du hjælpe mig med at finde sutskoene frem og lægge madkassen på plads…" eller lignende, så barnet ved, hvad der forventes og hvad der skal ske og måske ligefrem har en lille opgave i dette.

Det kan også nogle gange hjælpe barnet at lave en aftale om, hvordan der bliver sagt farvel og anerkende, at det kan være svært - og dette uden at ynke barnet. Det er vigtigt ikke at forstærke barnets følelse, af at det er svært at blive afleveret og her spiller det rigtig meget ind, hvordan du som forælder virker.

Hvis du har svært ved at aflevere din dreng, hvis du signalerer med dit kropssprog, at nu er det svært - f.eks. fordi han har grædt så meget som han har, og du nu næsten frygter det hver gang og derfor får signaleret "åh, nu bliver han ked af det igen" og derfor selv virker ked af det og utryg, ja så forstærker du dette hos din dreng. Det er derfor vigtigt, at du ikke gør et stort nummer ud af det og at du signalerer, at du er helt tryg ved situationen, så det kan han også være.

Det kan også spille ind hvornår du afleverer ham - altså hvad tid I møder ind i institutionen. I mange institutioner starter dagen kl 9. Her er de fleste ...

Annonce

... børn mødt ind og legene er begyndt. Der er evt. samling, hvor børnene sidder i grupper med en voksen og taler sammen. Og hvis jeres dreng f.eks. kommer lige omkring dette tidspunkt, så kan det nogle gange virke lidt stressende - hvilket kan gøre det sværere for ham. Det kan også være, at han kommer senere og først, når de andre er godt igang med en leg og han derfor har svært ved at komme igang - det kan være svært at spørge "må jeg være med?". Det kan være ekstra svært, at se dig gå, når alle de andre voksne er gået og børnene er igang med dagens aktiviteter.

I nogle institutioner kan man møde ind meget tidligt. Nogle børn spiser morgenmad i institutionen, og det kan faktisk nogle gange være rigtig hyggeligt at møde ind som nogle af de første - simpelthen fordi der så er langt mere ro på. Den voksne har bedre tid til at tage sig af en og samtidig har man noget at tage sig til - man kan med det samme sætte sig hen til bordet og få en portion havregryn og så er det lettere at mor siger farvel og går…

Nogle gange kan det være en fordel at det er far, som afleverer i en periode, fordi far gør det på en anden måde, så situationen bliver bare naturligt en anden og jeres drengs reaktioner bliver derfor også anderledes…

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Man skal naturligvis også overveje om barnet græder og klynger sig til mor og far, fordi det ikke trives i institutionen og det er måden barnet viser, at det her vil det ikke være med til - uden at kunne sætte ord på, hvad der er galt. Der foregår noget, som er grænseoverskridende for barnet, og som barnet reagerer på. Hos jer lyder det dog ikke som om, at det er tilfældet. Han er faktisk glad for stedet og glad for de voksne, når han er der og har også en god legekammerat - og du oplever, at han er glad, når du henter ham, at han har haft en god dag og vil faktisk ofte gerne blive lidt længere - det er jo et godt tegn:)

Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre og har fået lidt råd med på vejen:)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland