Svar: Morglad og udmattet

24. februar 2014

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære AH

Tak for dit brev :)

Der kan naturligvis være flere ting som spiller ind hos jer - og det første jeg vil sige er naturligvis at I skal være sikre på, at han ikke er syg eller har ondt. Små børn vil naturligt ikke kunne sætte ord på, hvis de på nogen måde har det dårligt - de vil i stedet vise det ved at virke mere pylrede, mangle overskud, klynge sig osv.

I skal på samme måde sikre jer at han ikke reagerer som han gør, fordi han oplever noget i hverdagen, f.eks. i dagplejen eller hjemme, som påvirker ham. Det kan være dårlig stemning, skænderier, stress og manglende overskud - det kan naturligt smitte af - børn læser os som et spejl... Det lyde dog som om at I er en god og harmonisk familie, men måske fungerer det dårligt i dagplejen...? Det kan overvejes.

Når det er sagt, så ligger der en udviklingsfase netop i 18-20 måneders alderen, hvor man ofte oplever at børnene virker mere klyngende, grædende og pjevsede. Mange forældre vil opleve en pylren i løbet af dage, et barn der helst vil sidde på skødet om aftenen og ikke sidde i sin høje stol, et barn der protesterer over at blive puttet og som sover meget uroligt. Mange børn vil i denne alder vågne op med gråd og kan være helt utrøstelige og nogle børn får også de første anfald af natteskræk i denne alder.

Der sker altså udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres dreng netop nu og det handler blandt andet om, at han begynder at få mere farefornemmelse. Det betyder at han begynder at opleve verden større og mere farlig - han klatrer op og finder ud af at han ikke selv kan komme ned, han bevæger sig hurtigere, løber, falder og slår sig. Han oplever modstand fra andre børn, at de tager legetøjet fra ham, skubber til ham, nogle børn bider i denne alder og han møder også modstand fra jer - I holder fast i ham, så han ikke løber ud på vejen, I siger mere "nej!" i løbet af dagen osv. Alt sammen med til at give en spirende farefornemmelse og en fornemmelse for at verden ikke kun er sjov og ballade, men også svær og udfordrende og at man nogle gange hindres i det, man gerne vil...

Det er rigtig godt at I forsøger at være der for ham, lade ham mærke at I er der, at I taler med ham imens i laver praktiske ting, så han hører at I ser ham og vil ham. Ligesom det er super fint, at I prøver at inddrage ham og give ham små opgaver, som han nu kan være med til. Det er vigtigt med masser af nus, kys og kram. Jo mere fysisk kontakt jo bedre - jo mere han fysisk mærker jer, jo mere vil han ofte slappe af og jeg plejer at sige at hans mor- eller far-depot skal fyldes op, så han har noget at tære af, når I ikke er sammen.

I må god prøve at finde ...

Annonce

... balancen mellem at være der og samtidig også stille lidt krav, for man kan som du skriver ,godt blive lidt udmattet. Et eksempel kunne f.eks. være, hvis han gerne vil sidde på skødet hos jer om aftenen ved middagsbordet. Så kan han starte med at sidde lidt på skødet, få lidt at spise derfra og hvis han så vil have mere mad, så kan I f.eks. sige "du må gerne få mere frikadelle, sæt dig på stolen, så får du lidt mere" eller lignende. Ligesom I kan tilbyde at holde ham i hånden, imens han sidder på stolen og samtidig også slippe ved f.eks. at sige "jeg skal lige have min hånd, så jeg kan hælde vand op - så kan vi holde hånd igen" eller lignende. Så I viser ham nærheden og lytter til hans behov, men stille og roligt også får vist ham at det går fint nok med også at være lidt på afstand :)

Det vil også være rigtig godt at se på hans indtag af mad i løbet af dagen. Når børn pylrer, brokker sig og generelt virker utilfredse og til at mangle overskud, så kan det nogle gange hænge sammen med måltiderne. Det er vigtigt at spise sundt og godt for at gøre humøret stabilt.

Serotonin er et af de stoffer som er med til at holde vores humør stabilt og det er også med til at forbedre vores søvnkvalitet. Serontonin bliver produceret, når vi indtager tryptofanholdige fødevarer og dette sikres blandt andet når vi indtager bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt.

Det er en god idé at starte dagen med protein og fiberrig morgenmad. Havregrød eller havregryn får blodsukkeret til at stige langsomt hen over nogle timer, hvilket vil give vedvarende energi og stabilisere humøret. Derfor anbefaler jeg ofte også havregrynsboller som mellem måltider, fordi det er vigtigt til at stabilisere og gøre at barnet føler sig godt tilpas.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er vigtigt at undgå saftevand og unødigt søde fødevarer. Ren frugt er at foretrække og vand bør som hovedregel være tørstslukker.

Han skal stadig have mange små måltider dagen igennem, så hans blodsukker holdes stabilt - dermed holdes humøret ofte også stabilt.

I skal også være opmærksomme på at han skal bruge sig selv rigtig meget motorisk og mentalt. I skal ud, gå nogle ture, lege, klatre, tumle rundt - jo mere jo bedre. Hvis han sidder for stille, spiller for meget Ipad osv. så kan det også påvirke humøret og gøre at overskuddet bliver mindre... Det lyder ikke som et problem hos jer, faktisk lyder det som om at I er ret gode til at lege med jeres drenge :)

Jeg håber at ovenstående giver lidt idé til, hvordan I kan komme videre eller hvad forklaringen kan være hos jer - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren