Svar: Dialog og kontakt

31. august 2012

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Maria

Tak for dit brev :)

Kontakt og dialog kan desværre ikke vurderes via en brevkasse og selvom jeg rigtig gerne vil svare dig, så er du her nødt til at drøfte det med din sundhedsplejerske og jeres læge.

Der kan være mange årsager til at din dreng er mere interesseret i omgivelserne og hvad der sker omkring jer, end han er interesseret i dig - og det behøver bestemt ikke være forkert eller tegn på at noget er galt. Det kan være helt normalt for hans alder og den udvikling han går igennem.

Men naturligvis skal du have kontakt med ham. I skal kunne se på hinanden og han skal smile bevidst til dig, når du f.eks. kommer ind af døren. I skal også have øjenkontakt og kommunikere, når han f.eks. sidder i sin høje stol og skal have mad, som du hjælper ham med. Ligesom I også skal have kontakt, når han skiftes, leger på gulvet, kommer op efter at have sovet osv.

Hvad der er normalt, - for meget og for lidt er svært at sætte ned på skrift. Det er en fornemmelse og en vurdering ud fra det man ser og oplever. Og du har været bekymret længe, det er noget du tænker meget over og noget der går dig på. Og jeg synes derfor det er helt relevant at du taler med jeres læge. Din dreng kan godt blive sendt til øjenundersøgelse, hvis man mistænker at han måske ikke ser så godt, ligesom han kan få tjekket sin hørelse, hvis man tænker at det kunne være en årsag.

Det kan sagtens være at der intet er i det og at han, som jeg startede med at skrive, "bare" er en aktiv dreng, der har travlt ...

Annonce

... med at følge med i hvad der sker omkring ham - men en mors bekymring skal man altid lytte til og det skal jeres læge naturligvis også. Så hellere drøfte det en gang ekstra med lægen.

Tal også med din sundhedsplejerske igen - laver sundhedsplersken hvor I bor f.eks. BOEL prøve? Den laves ofte i 8-9 måneders alderen, mange steder er den dog afskaffet. BOEL står for Blik Orienteret Efter Lyd og er en prøve, hvor man danner sig et indtryk af hvordan barnet indgår i samspil, hvordan barnets opmærksomhed er og hvordan barnet reagerer overfor bestemte syns- og lydindtryk. Og hos jer kunne det måske være en hjælp for at give et indtryk af hvordan hans kontakt er. Vent dog ikke til han er 8 måneder med at kontakte sundhedsplejersken, prøv at tale med hende om det allerede nu - også selvom du har nævnt det for hende før :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Og ja - du træner dialog med ham, ved at pludre med ham i dialog. Tal med høje, korte lyde som fanger hans opmærksomhed, giv ham pause til at svare dig, gentag så de lyde han siger. Snak også med ham, når du skifter ham, giver ham mad osv. så han hører din stemme. Syng for ham - syng gerne sange med fagter, hvor du samtidig med at du synger også bruger din fingre og hænder. F.eks. "Lille Peter Edderkop" hvor du så med hænderne viser hvordan Peter kravler, regnen skyller ham ned osv. Du kan også øve læbelyde med din dreng, - børn i denne alder kan ofte godt lide at lave spytbobler og bruger deres læber mere bevidst :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

20. december 2023 | Udvikling | 15 mdr.

Små børn og onani eller?

Hej Helen Jeg er far til en dejlig pige på 15 måneder, som generelt virker...

21. november 2023 | Udvikling | 8 mdr.

Imitere lyde - sproglig udvikling

Kære Helen. Så er jeg her igen med endnu en bekymring. Vores søn udvikler...

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os