Svar: Hvornår må barnet sidde op?

25. juli 2011

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Mor

De fleste børn vil kunne sidde kortvarigt op, når de er omkring 6 måneder. Nogle børn kan lidt før, andre lidt senere og de fleste børn vil f.eks. nyde at sidde i høj stol, når de skal have mad. Herefter skal de ned på gulvet og lege igen, trille, være på maven og bevæge sig omkring :)

Når jeg spurgte til om din dreng kunne sidde, så var det fordi jeg kunne fornemme at han gerne vil følge meget med. Samtidig fortalte du, at han er en stor dreng på 9,35 kg og jeg tænkte at han måske ville kunne....

Børn skal ikke stables op med puder. Hvis de ikke kan sidde uden, skal de ikke sidde. Han kan sidde på skødet af dig, men ikke sidde alene. Når børn er stærke nok i ryggen til at sidde selv, så vil de sidde med rank ryg. Det vil han måske kunne nogle minutter og når han så bliver træt i sine rygmuskler, så vil han falde sammen i ryggen, han vil ...

Annonce

... krumme sin ryg og falde forover. Så skal han ikke sidde mere, men lægges ned, så han kan slappe af i sin ryg.

Det vil være helt okay, at du rejser ryglænet lidt i barnevognen du har, så han delvist ligger og sidder. På den måde vil han komme lidt op og vil kunne ligge og kikke ud og følge med. Han skal have barnevognssele på. Tilter han til siden og har svært ved at ligge sådan, så skal du lægge ham fladt igen. Men måske vil han nyde det og det er okay med den alder han har nu :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Sidde rigtigt op i barnevognen kan han gøre, når han bliver lidt ældre, og når du fornemmer, at han kan sidde med mere rank ryg. Han vil sandsynligvis også begynde selv at hive sig op og trække sig op at sidde, når han er ved at være parat. Når han er så nysgerrig som han er, så skal det nok komme, ganske af sig selv :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi