Svar: Hvornår må barnet sidde op?
25. juli 2011
Alder:
5 mdr.
Kære Mor
De fleste børn vil kunne sidde kortvarigt op, når de er omkring 6 måneder. Nogle børn kan lidt før, andre lidt senere og de fleste børn vil f.eks. nyde at sidde i høj stol, når de skal have mad. Herefter skal de ned på gulvet og lege igen, trille, være på maven og bevæge sig omkring :)
Når jeg spurgte til om din dreng kunne sidde, så var det fordi jeg kunne fornemme at han gerne vil følge meget med. Samtidig fortalte du, at han er en stor dreng på 9,35 kg og jeg tænkte at han måske ville kunne....
Børn skal ikke stables op med puder. Hvis de ikke kan sidde uden, skal de ikke sidde. Han kan sidde på skødet af dig, men ikke sidde alene. Når børn er stærke nok i ryggen til at sidde selv, så vil de sidde med rank ryg. Det vil han måske kunne nogle minutter og når han så bliver træt i sine rygmuskler, så vil han falde sammen i ryggen, han vil krumme sin ryg og falde forover. Så skal han ikke sidde mere, men lægges ned, så han kan slappe af i sin ryg.
Det vil være helt okay, at du rejser ryglænet lidt i barnevognen du har, så han delvist ligger og sidder. På den måde vil han komme lidt op og vil kunne ligge og kikke ud og følge med. Han skal have barnevognssele på. Tilter han til siden og har svært ved at ligge sådan, så skal du lægge ham fladt igen. Men måske vil han nyde det og det er okay med den alder han har nu :)
Sidde rigtigt op i barnevognen kan han gøre, når han bliver lidt ældre, og når du fornemmer, at han kan sidde med mere rank ryg. Han vil sandsynligvis også begynde selv at hive sig op og trække sig op at sidde, når han er ved at være parat. Når han er så nysgerrig som han er, så skal det nok komme, ganske af sig selv :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske