Svar: Generthed - 15 mdr.
29. april 2004
Alder:
15 mdr.
Kære Maiken
Det er helt naturligt at din dreng bliver genert. Fra han er ca 9 mdr og frem oplever han verden som stor og det kan virke helt uoverskueligt. Derfor søger han om bag dit bukseben, og gemmer sig, for verden er lettere at klare, når mor (den livsvigtige base) er der.
Du skal være opmærksom på, hvordan du selv virker. Du skriver at du altid selv har været genert, selvom du har arbejdet med dette og ikke selv føler at det kommer frem længere, så læser din søn dig som et spejl og han fornemmer helt sikkert, hvis du bliver forlegen eller utryg ved situationer.
Vær opmærksom på ikke at kalde din dreng genert. man kan ofte være tilbøjeligt itl at sige 'nå, bliver du helt genert nu' eller 'lad nu være med at være så genert'. På den måde bliver han holdt fast i rollen som 'den generte'.
Lad også være med at sammen ligne ham med andre børn. 'Du kan da også løbe hen og lege med de andre' eller 'se den anden dreng, hvor han...'. Det er ikke befordrende for hans selvværd.
Hjælp ham med at svare, når han ikke selv kan. Når I møder nogen der spørger til ham og han gemmer sig, så svar for ham, så du hjælper ham og efterhånden får han måske lyst til selv at svare. 'Hvad hedder du så lille ven?' Du fortæller hvad han hedder og siger 'ik os´' til din dreng, så han er med i samtalen, oplever at du træder til, når han ikke selv kan og samtidig får mod på det. Se på ham og giv ham plads når han tør.
Hjælp din dreng til at være social. Når du kan se at han vægrer sig ved at gå hen til de andre børn eller andre voksne, så fortæl ham at du godt kan forstå at han er utryg, men nu vil du gå med ham og så tager du ham i hånden og I følges derhen. På den måde får han nogle værktøjer til at tackle forskellige situationer.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske