Svar: Sut af silicone eller naturgummi?
25. februar 2004
Alder:
5 mdr.
Hej
Sutter af silikone er lidt hårde, farveløse og gennemsigtige, hvor sutter af naturgummi (latex-sutter) er brune, bløde og elastiske.
Generelt kan man sige at sutter, som er lavet af silikone, er bedst til børn som endnu ikke har fået tænder. Da sutten er 'hård' er der nemlig riskiko for at barnet kan bide små stykker af sutten og derfor få disse stykker galt i halsen. en silikonesut skal derfor altid smides ud, hvis den har ridser eller mærker.
Sutter som er lavet af naturgummi, bliver udvundet af gummitræer og bearbejdet med forskellige kemikalier, der giver sutten en vis holdbarhed og brudstyrke. Men visse af stofferne bindes ikke i gummiet, hvorfor der er en risiko for at disse stoffer afgives i barnets mund, når barnet sutter på sutten. Det har derfor været diskuteret meget, hvorvidt sutter af naturgummi kan være allergifremkaldende.
En naturgummi sut er altid lys brun eller gullig i farven, når den er ny. Hvis sutten bliver mørk og fedtet skal den smides ud.
I en undersøgelse af sutter i "Tænk og Test" udtaler en læge at spædbørn ikke får allergi af et bruge en naturgummisut, mens producenterne af de forskellige sutter hævder at disse er allergivenlige, fordi de indeholder mindre af de allergener som kan give latesx-allergi,- og hvem skal vi tro?:o)
Når jeg skal råde forældre i køb af sut, plejer jeg at sige at man skal forsøge sig med forskellige modeller, simpelthen fordi nogle børn foretrækker det ene fremfor det andet. Derudover synes jeg at det er vigtigt at vælge en sut, hvor skjoldet af sutten vender ud af, dvs. væk fra barnet mund. Der findes sutter på markedet, som slutter tæt omkring munden når barnet sutter, hvilket både kan give 'trykmærker' omkring munden, men hvis barnet savler meget, kan det også medføre at barnet får f.eks. en svampeinfektion. Derudover skal man sikre sig at sutten har en gribering og en størrelse der passer til barnet.
Sutter bør kogen en gang i døgnet og hvis sutten har væet på gulvet, bør den renses under rindende vand. Det er aldrig hensigtsmæssigt at rense sutten i egen mund, før man giver den til barnet, da dette medfører risiko for trøske eller svamp i barnets mund. En sut må heller ikke dyppes i sukker.
Håber at dette gav dig lidt mere overblik over køb af sut.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske