Svar: Sut af silicone eller naturgummi?

25. februar 2004

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Hej

Sutter af silikone er lidt hårde, farveløse og gennemsigtige, hvor sutter af naturgummi (latex-sutter) er brune, bløde og elastiske.

Generelt kan man sige at sutter, som er lavet af silikone, er bedst til børn som endnu ikke har fået tænder. Da sutten er 'hård' er der nemlig riskiko for at barnet kan bide små stykker af sutten og derfor få disse stykker galt i halsen. en silikonesut skal derfor altid smides ud, hvis den har ridser eller mærker.

Sutter som er lavet af naturgummi, bliver udvundet af gummitræer og bearbejdet med forskellige kemikalier, der giver sutten en vis holdbarhed og brudstyrke. Men visse af stofferne bindes ikke i gummiet, hvorfor der er en risiko for at disse stoffer afgives i barnets mund, når barnet sutter på sutten. Det har derfor været diskuteret meget, hvorvidt sutter af naturgummi kan være allergifremkaldende.

En naturgummi sut er altid lys brun eller gullig i farven, når den er ny. Hvis sutten bliver mørk og fedtet skal den smides ud.

I en undersøgelse af sutter i "Tænk og Test" udtaler en læge at spædbørn ikke får allergi af et bruge en naturgummisut, mens producenterne ...

Annonce

... af de forskellige sutter hævder at disse er allergivenlige, fordi de indeholder mindre af de allergener som kan give latesx-allergi,- og hvem skal vi tro?:o)

Når jeg skal råde forældre i køb af sut, plejer jeg at sige at man skal forsøge sig med forskellige modeller, simpelthen fordi nogle børn foretrækker det ene fremfor det andet. Derudover synes jeg at det er vigtigt at vælge en sut, hvor skjoldet af sutten vender ud af, dvs. væk fra barnet mund. Der findes sutter på markedet, som slutter tæt omkring munden når barnet sutter, hvilket både kan give 'trykmærker' omkring munden, men hvis barnet savler meget, kan det også medføre at barnet får f.eks. en svampeinfektion. Derudover skal man sikre sig at sutten har en gribering og en størrelse der passer til barnet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Sutter bør kogen en gang i døgnet og hvis sutten har væet på gulvet, bør den renses under rindende vand. Det er aldrig hensigtsmæssigt at rense sutten i egen mund, før man giver den til barnet, da dette medfører risiko for trøske eller svamp i barnets mund. En sut må heller ikke dyppes i sukker.

Håber at dette gav dig lidt mere overblik over køb af sut.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder