Svar: Ståbræt

23. november 2017

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Kris

Tak for dit brev :)

Hmm.. det er svært at sætte en præcis alder på hvornår børn har glæde af et ståbræt, og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.

Det kan være praktisk i hverdagen med et ståbræt eller et søskendesæde, der kan sættes på barnevognen. Om man skal vælge det ene eller det andet afhænger af, hvor gammelt barnet er, hvor fysisk stor barnet er, og hvad barnevognen kan holde til. Nogle gange anbefales søskendesæder ikke til visse barnevogne, men det kan producenten oplyse.

Jo yngre barnet er, jo bedre er det ofte med et søskendesæde. Simpelthen fordi barnet så kan slappe mere af, sidde og følge med og stadig have en fornemmelse af at blive "kørt rundt", som barnet er vant til selvom lillebror ligger i vognen. Samtidig vil små børn - og børn på jeres ældste drengs alder, - have svært ved at forstå og aflæse trafikken, de har ikke farefornemmelse og kan hurtigt løbe ud på vejen - og hvis man har dem siddende på et søskendesæde, så er der lidt mere styr på dem :)

Jo ældre barnet er, jo bedre er det med et ståbræt, så barnet en gang imellem kan komme op og stå og blive kørt rundt og dermed få slappet lidt af i benene, men det er naturligvis ikke så afslappende som at kunne sidde ned. Der er lidt forskellige aldersangivelse på ståbræt - I må undersøge de forskellige modeller og høre, hvad producenten anbefaler. Nogen anbefales fra ca 2-4 år, andre først fra 3-5 år.

Jeg vil så også sige, at når først barnet bliver ...

Annonce

... 3-4 år gammel, så behøver barnet måske ikke stå eller sidde mere, men kan selv gå på sine ben - med mindre I går meget langt. Et alternativ kan også være at lade barnet cykle på en løbecykel eller lignende - det kan gøre det noget sjovere at bevæge sig og transportere selv, men det afhænger naturligvis af hvor trafikeret der er, hvor I bor.

Aldersmæssigt, så er jeres dreng altså lidt mellem de to ting - og i en alder af kun 1.5 år tænker jeg, at han sandsynligvis nok vil have mest glæde af et søskendesæde. Men det afhænger af, hvor meget han vejer. Mange søskendesæder går op til 15 kg. Senere kan det godt være fint med et ståbræt - men det afhænger naturligt af, hvor lange ture I går, og på hvilket tidspunktet af døgnet - og dermed af hvor træt han er, hvor meget overskud han har. Jo mere træt han er, jo sværere vil det være at få ham til at stå, når I triller tur...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Vær opmærksom på at du nogle gange med fordel kan købe brugt og dermed spare lidt penge netop på denne type udstyr :)

Hvis I generelt går meget, og du tænker, at storebror også skal have mulighed for at sove, når I bevæger jer rundt, så vil det være rigtig godt, at han kan komme til at ligge ned. Derfor vælger nogen at købe en tvillingevogn, hvor man kan have liften til den lille ny i den ene side og klapvognsdel til den ældste i den anden side... med knap 1.5 år mellem børnene, er det jo pseudotvillinger du får... bare en tanke :)

Håber du kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder