Svar: Klapvogn - vende ud mod verden

31. august 2017

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Hej med dig

Tak for dit korte, præcise spørgsmål :)

Med den alder jeres dreng har, så kan han godt sidde i en udadvendt klapvogn, så han sidder og kikker på verden og ikke på dig... men.. jeg tænker som du selv, at det er rart at have kontakt med sit barn. Det er dejligt, hvis han kan se dig, og du kan se ham, og selvom han nu snart er halvandet år gammel, så er det stadig vigtigt, hvis I småpludrer og snakker om de ting, som I kører forbi.

At trille tur med en klapvogn handler ikke kun om at se på verden, men også om at dele verden og alle oplevelserne med dig. Det er netop vigtigt, at du taler med ham og sætter ord på de ting, I kører forbi "der er en bus.. brrr siger bussen", "se der er en hund - vov-vov" osv. Det er vigtigt for hans sproglige udvikling.

Det er også vigtigt, at han kan aflæse dig, og de signaler du sender. Når en stor lastbil kører forbi jer eller nogle vejarbejdere står med et bor, som larmer rigtig meget - og han bliver forskrækket over lyden, så er det vigtigt, at han med det samme kan kikke ...

Annonce

... på dig, se hvordan du reagerer - og spejle sig i dig. Når han ser, at du tager det roligt, så tager han det naturligt også mere roligt. Og igen kan du med ord forklare, hvad det er, og at det er helt okay, det er ikke farligt.

Og så er der jo også problematikken omkring det at spise i klapvognen. Hvis han nogle gange sidder og spiser frugt, rosiner eller andet, imens I triller tur, så vil det være rigtig godt, at du har øje på ham, så du sikrer dig, at han ikke pludselig får noget galt i halsen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Skal han have bedre udsyn, så kan kalechen lægges ned, og han kan stadig sidde og kikke sig omkring...

Jeg ved ikke, hvad prisforskellen er på hvorvidt klapvognen er udadvendt eller vender så I kikker mod hinanden eller måske kan drejes, så den har begge funktioner. Men TÆNK har testet både klapvogne, kombivogne og barnevogne, og det kunne måske være en idé for jer at kikke på disse tests, så I får lidt idé om, hvad I skal se efter, og hvad man får for pengene...

Håber du kan bruge dette lidt videre - og god klapvognsjagt! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder