Svar: Klapvogn - vende ud mod verden
31. august 2017
Alder:
16 mdr.
Hej med dig
Tak for dit korte, præcise spørgsmål :)
Med den alder jeres dreng har, så kan han godt sidde i en udadvendt klapvogn, så han sidder og kikker på verden og ikke på dig... men.. jeg tænker som du selv, at det er rart at have kontakt med sit barn. Det er dejligt, hvis han kan se dig, og du kan se ham, og selvom han nu snart er halvandet år gammel, så er det stadig vigtigt, hvis I småpludrer og snakker om de ting, som I kører forbi.
At trille tur med en klapvogn handler ikke kun om at se på verden, men også om at dele verden og alle oplevelserne med dig. Det er netop vigtigt, at du taler med ham og sætter ord på de ting, I kører forbi "der er en bus.. brrr siger bussen", "se der er en hund - vov-vov" osv. Det er vigtigt for hans sproglige udvikling.
Det er også vigtigt, at han kan aflæse dig, og de signaler du sender. Når en stor lastbil kører forbi jer eller nogle vejarbejdere står med et bor, som larmer rigtig meget - og han bliver forskrækket over lyden, så er det vigtigt, at han med det samme kan kikke på dig, se hvordan du reagerer - og spejle sig i dig. Når han ser, at du tager det roligt, så tager han det naturligt også mere roligt. Og igen kan du med ord forklare, hvad det er, og at det er helt okay, det er ikke farligt.
Og så er der jo også problematikken omkring det at spise i klapvognen. Hvis han nogle gange sidder og spiser frugt, rosiner eller andet, imens I triller tur, så vil det være rigtig godt, at du har øje på ham, så du sikrer dig, at han ikke pludselig får noget galt i halsen.
Skal han have bedre udsyn, så kan kalechen lægges ned, og han kan stadig sidde og kikke sig omkring...
Jeg ved ikke, hvad prisforskellen er på hvorvidt klapvognen er udadvendt eller vender så I kikker mod hinanden eller måske kan drejes, så den har begge funktioner. Men TÆNK har testet både klapvogne, kombivogne og barnevogne, og det kunne måske være en idé for jer at kikke på disse tests, så I får lidt idé om, hvad I skal se efter, og hvad man får for pengene...
Håber du kan bruge dette lidt videre - og god klapvognsjagt! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske