Svar: Børnebestik
25. august 2017
Alder:
9 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev :)
Jeg anbefaler, at I køber et bestiksæt beregnet til børn. Det vil sige, at det passer i størrelsen til en barnehånd. Der fås flere forskellige slags, og umiddelbart vil jeg anbefale et sæt lavet af rustfrit stål. Det kan være helt i rustfrit stål, eller det kan have "håndtag" i et andet materiale.
Bestik lavet i rustfrit stål holder meget længe og tåler stort slid. Det er vigtigt, at det kan vaskes op rigtig mange gange, og det er også vigtigt, at tænderne på gaflen ikke knækker, men kan holde til, at barnet prøver sig frem mange gange, ligesom skeen f.eks. skal kunne holde til at blive banket i bordet...
Tænderne på gaflen skal være afrundede, så barnet ikke stikker sig på dem, men samtidig spidse nok til at kunne fange små stykker af frikadelle, brødhapsere osv.
Kay Bojesen har lavet en "hankeske", som jeg synes er særligt god til de yngste børn, som skal lære at spise selv. Det runde håndtag gør det noget lettere for barnet at gribe om og holde på skeen, når den skal føres til munden. og skeen har lidt høje kanter, så maden lettere bliver liggende på den.
Jeg håber, at dette hjælper dig lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske