Svar: Børnebestik

25. august 2017

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Kris

Tak for dit brev :)

Jeg anbefaler, at I køber et bestiksæt beregnet til børn. Det vil sige, at det passer i størrelsen til en barnehånd. Der fås flere forskellige slags, og umiddelbart vil jeg anbefale et sæt lavet af rustfrit stål. Det kan være helt i rustfrit stål, eller det kan have "håndtag" i et andet materiale.

Bestik lavet i rustfrit stål holder meget længe og tåler stort slid. Det er vigtigt, at det kan vaskes op rigtig mange gange, og det er også vigtigt, at tænderne på gaflen ikke knækker, men kan holde til, at barnet prøver sig frem mange gange, ...

Annonce

... ligesom skeen f.eks. skal kunne holde til at blive banket i bordet...

Tænderne på gaflen skal være afrundede, så barnet ikke stikker sig på dem, men samtidig spidse nok til at kunne fange små stykker af frikadelle, brødhapsere osv.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Kay Bojesen har lavet en "hankeske", som jeg synes er særligt god til de yngste børn, som skal lære at spise selv. Det runde håndtag gør det noget lettere for barnet at gribe om og holde på skeen, når den skal føres til munden. og skeen har lidt høje kanter, så maden lettere bliver liggende på den.

Jeg håber, at dette hjælper dig lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor