Svar: Hvilken kop skal man starte med?

13. juni 2017

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det vil ofte være en god idé at starte med lidt vand af et lille bæger, eller kop/glas, f.eks. et snapseglas. Det passer i størrelsen til din datters mund og gør det lettere for hende at drikke, end hvis du tilbyder hende vand af en børnekop...

Hen af vejen, som hun lærer sig teknikken, bliver bedre til at sidde, begynder at kunne bruge begge hænder til at holde med, så vil det dog være en god idé at prøve med en kop med to hanke. Det er lettere for hende at drikke og styre det, hvis hun kan holde med begge hænder, når hun fører koppen til munden.

Hvis det er svært for hende at koordinere sine bevægelser, så vandet let skvulper over, så vil det være rigtig fint at prøve med en gammeldags tudkop af den type, hvor væsken kommer ud, når blot koppen tippes. Låget med tud holder på væsken, samtidig med at hun stadig kan holde koppen med begge hænder og styre det - og i takt med at hendes bevægelser bliver mere stabile, og hun ved, hvad det går ud på, så kan låget med tud fjernes, og hun kan så drikke af koppen uden.

Det anbefales normalt, at du giver hende vand af kop, og at vand serveres til måltiderne og som ...

Annonce

... tørstslukker imellem måltiderne. Mælk gives via bryst eller flaske.

Da jeg ved fra dine tidligere breve, at du gerne vil, at din datter kan tage imod en flaske, når hun bliver 6 måneder, men at hun ikke rigtig vil acceptere flasken, så kan I her dog også vælge at give hende modermælkserstatning af en kop/tudkop. Hvis hun er vant til at drikke af koppen og kender teknikken, så vil hun måske acceptere mælken, hvis mor ikke er hjemme.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Mælk af kop kan serveres lunet (37 grader) eller kold (fra køleskabet), som alternativ til sødmælk.. Nogle børn kan bedst lide varm mælk, andre børn synes, det er dejligt at drikke kold mælk. Så I skal give hende det, som fungerer bedst. Når man normalt anbefaler at lune mælk i flaske, så er det fordi, hun ofte vil drikke større mængder af en flaske end af en kop, og at flaske gives som alternativ til brystet, hvor mælken jo er 37 grader. Men når der er tale om små slurke af en kop, så skal I naturligvis gøre det, som vil fungere bedst for jer/hende.

I min bog "Helens bog om børn og mad" kan du se billeder af den "gammeldags tudkop", som jeg taler om :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine