Svar: Hvilken kop skal man starte med?
13. juni 2017
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det vil ofte være en god idé at starte med lidt vand af et lille bæger, eller kop/glas, f.eks. et snapseglas. Det passer i størrelsen til din datters mund og gør det lettere for hende at drikke, end hvis du tilbyder hende vand af en børnekop...
Hen af vejen, som hun lærer sig teknikken, bliver bedre til at sidde, begynder at kunne bruge begge hænder til at holde med, så vil det dog være en god idé at prøve med en kop med to hanke. Det er lettere for hende at drikke og styre det, hvis hun kan holde med begge hænder, når hun fører koppen til munden.
Hvis det er svært for hende at koordinere sine bevægelser, så vandet let skvulper over, så vil det være rigtig fint at prøve med en gammeldags tudkop af den type, hvor væsken kommer ud, når blot koppen tippes. Låget med tud holder på væsken, samtidig med at hun stadig kan holde koppen med begge hænder og styre det - og i takt med at hendes bevægelser bliver mere stabile, og hun ved, hvad det går ud på, så kan låget med tud fjernes, og hun kan så drikke af koppen uden.
Det anbefales normalt, at du giver hende vand af kop, og at vand serveres til måltiderne og som tørstslukker imellem måltiderne. Mælk gives via bryst eller flaske.
Da jeg ved fra dine tidligere breve, at du gerne vil, at din datter kan tage imod en flaske, når hun bliver 6 måneder, men at hun ikke rigtig vil acceptere flasken, så kan I her dog også vælge at give hende modermælkserstatning af en kop/tudkop. Hvis hun er vant til at drikke af koppen og kender teknikken, så vil hun måske acceptere mælken, hvis mor ikke er hjemme.
Mælk af kop kan serveres lunet (37 grader) eller kold (fra køleskabet), som alternativ til sødmælk.. Nogle børn kan bedst lide varm mælk, andre børn synes, det er dejligt at drikke kold mælk. Så I skal give hende det, som fungerer bedst. Når man normalt anbefaler at lune mælk i flaske, så er det fordi, hun ofte vil drikke større mængder af en flaske end af en kop, og at flaske gives som alternativ til brystet, hvor mælken jo er 37 grader. Men når der er tale om små slurke af en kop, så skal I naturligvis gøre det, som vil fungere bedst for jer/hende.
I min bog "Helens bog om børn og mad" kan du se billeder af den "gammeldags tudkop", som jeg taler om :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske