Svar: Sutter - 4 mdr.

20. marts 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Kris

Tak for dit brev :)

Til de yngste børn vil sutterne ofte være korte og formet på en måde, der får barnets læber til at krænge lidt mere udad. Det kan anbefales, fordi det minder om måden barnet dier på brystet eller sutter på en flaske, så sutteteknikken ikke er alt for forskellige alt efter, hvad det lille barn sutter på.

Efter 3 måneders alderen, så vil de fleste producenter anbefale en større sut, der ofte har en lidt anden form, der gør at barnets trænes i at lukke læberne lidt mere sammen. Det skulle i følge producenterne have betydning, når barnet skal til at spise skemad.

Derefter kommer så "step 3" sutterne - måske det, som du kalder 6.+ sutterne, som ofte har en anden hårdhedsgrad, nogen har også "dupper", som kan stimulere barnet i munden, når barnet sutter på sutten. Formålet med denne sut er, at barnet stimuleres til at trække vejret gennem næsen i stedet for gennem munden. Hvilket både har betydning for barnets spiseevne og barnets sprogudvikling.

Det anbefales normalt, at man giver en sut, der passer nogenlunde til barnets alder. Suttens størrelse skal passe til barnets mundhule og derfor kan det godt frarådes at bruge en helt lille sut til de store børn...

Men når det er sagt, så kan det være helt okay at du giver din dreng en 6+ sut, selvom han kun er 4 måneder. Som du ...

Annonce

... skriver, så virker det som om, at han bedre kan holde fast på denne sut og han virker faktisk glad for den - og det er naturligvis vigtigt. Derfor skal du give ham den sut, som du fornemmer, at han trives bedst med.

Generelt kan man sige, at sutter lavet af silikone, er bedst til børn som endnu ikke har fået tænder. Da sutten er 'hård' er der nemlig riskiko for at barnet kan bide små stykker af sutten og derfor få disse stykker galt i halsen. En silikonesut skal derfor altid smides ud, hvis den har ridser eller mærker. Børn der har fået tænder, kan derimod have glæde af en naturgummisut/latex sut. Det er dog ikke altid, at barnet har lyst til at skifte til noget andet og igen - så må det vigtigste være, at barnet er glad for sin sut.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det kan også være en god idé at vælge en sut, hvor skjoldet af sutten vender ud, altså væk fra barnets mund. Nogle sutter slutter så tæt omkring munden på barnet, at det kan give "trykmærker", når barnet sutter og hvis barnet savler meget, kan det også medføre svampeinfektion under sutten.

Det kan også være en god idé at vælge en sut med en suttering. Der er både en vis sikkerhed i dette, men det giver også mulighed for at trække en klud igennem ringen og på den måde vænne barnet til en sutte-putte-klud... :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.