Svar: Sutter - 4 mdr.
20. marts 2017
Alder:
4 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev :)
Til de yngste børn vil sutterne ofte være korte og formet på en måde, der får barnets læber til at krænge lidt mere udad. Det kan anbefales, fordi det minder om måden barnet dier på brystet eller sutter på en flaske, så sutteteknikken ikke er alt for forskellige alt efter, hvad det lille barn sutter på.
Efter 3 måneders alderen, så vil de fleste producenter anbefale en større sut, der ofte har en lidt anden form, der gør at barnets trænes i at lukke læberne lidt mere sammen. Det skulle i følge producenterne have betydning, når barnet skal til at spise skemad.
Derefter kommer så "step 3" sutterne - måske det, som du kalder 6.+ sutterne, som ofte har en anden hårdhedsgrad, nogen har også "dupper", som kan stimulere barnet i munden, når barnet sutter på sutten. Formålet med denne sut er, at barnet stimuleres til at trække vejret gennem næsen i stedet for gennem munden. Hvilket både har betydning for barnets spiseevne og barnets sprogudvikling.
Det anbefales normalt, at man giver en sut, der passer nogenlunde til barnets alder. Suttens størrelse skal passe til barnets mundhule og derfor kan det godt frarådes at bruge en helt lille sut til de store børn...
Men når det er sagt, så kan det være helt okay at du giver din dreng en 6+ sut, selvom han kun er 4 måneder. Som du skriver, så virker det som om, at han bedre kan holde fast på denne sut og han virker faktisk glad for den - og det er naturligvis vigtigt. Derfor skal du give ham den sut, som du fornemmer, at han trives bedst med.
Generelt kan man sige, at sutter lavet af silikone, er bedst til børn som endnu ikke har fået tænder. Da sutten er 'hård' er der nemlig riskiko for at barnet kan bide små stykker af sutten og derfor få disse stykker galt i halsen. En silikonesut skal derfor altid smides ud, hvis den har ridser eller mærker. Børn der har fået tænder, kan derimod have glæde af en naturgummisut/latex sut. Det er dog ikke altid, at barnet har lyst til at skifte til noget andet og igen - så må det vigtigste være, at barnet er glad for sin sut.
Det kan også være en god idé at vælge en sut, hvor skjoldet af sutten vender ud, altså væk fra barnets mund. Nogle sutter slutter så tæt omkring munden på barnet, at det kan give "trykmærker", når barnet sutter og hvis barnet savler meget, kan det også medføre svampeinfektion under sutten.
Det kan også være en god idé at vælge en sut med en suttering. Der er både en vis sikkerhed i dette, men det giver også mulighed for at trække en klud igennem ringen og på den måde vænne barnet til en sutte-putte-klud... :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske