Svar: Uld
5. marts 2017
Alder:
2 mdr.
Kære Katrine
Stort tillykke med den lille dreng og velkommen til :)
Tommelfingerreglen for brug af uld undertøj og uld nattøj er, at det med fordel kan bruges i de måneder, som slutter på "R" - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar...
Men - uld kan dog sagtens bruges i årets øvrige måneder og med det fugtige og omskiftelige vejr, som vi har i øjeblikket, så kan du sagtens lade din dreng have uldtøj på. Det vil være med til at holde ham bedre varm og vil hjælpe ham med at regulere hans temperatur.
Og faktisk kan man også købe "sommeruld", som er tyndere vævet, og som sagtens kan bruges en kølig sommerdag, ligesom en tyk uldtrøje faktisk også nogle gange kan være rigtig rart en kølig sommeraften på terrassen... :)
Nogle gange hører man "en gang uld, altid uld" og det er ikke rigtigt. Man kan sagtens skifte mellem at bruge uld og bomuld. Du kan også sagtens bruge uld undertøj og så have bomuldstøj ud over - eller du kan have bomuldstøj på, og så have glæde af en uldtrøje... Derfor kan du også bruge en bomuldsbody og derudover en uldnatdragt - eller omvendt.
Man kan sige, at den bedste effekt af ulden får man, hvis man har ulden direkte på kroppen. Uldens lange snoede fibre skaber millioner af luftlommer hen over huden, og det er med til at sikre, at hverken får det for varmt eller for koldt. Samtidig kan ulden absorbere op til 40% af sin egen vægt og holder derfor barnet tørt, også selvom barnet sveder. Ulden hjæper barnet med at regulere temperaturen, men påvirker ikke barnets temperaturreguleringscenter.
Der er dog intet i vejen for at mikse lidt på kryds og tværs - gør som du synes din dreng virker til at trives bedst med :)
Håber du kan bruge dette lidt videre og glæder mig til at følge jeres lille familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske