Svar: Overtøj til baby 10 måneder

26. februar 2017

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Hej med dig

Det lyder rigtig fint med en uldkøredragt og uldfutter og uldhue - når du mærker ham i nakken, så virker han varm og tør, og det er netop udtryk for, at hans påklædning passer til årstiden og ham :) Hvis han var våd og svedig i nakken, så var det tegn på, at han havde for lidt tøj på. Hvis han var kold i nakken, så skulle han have mere tøj på.

Man kan sagtens bruge flyverdragter til små børn, der findes flyverdragter beregnet til babyer, som er lavet i f.eks. blødt dun-materiale som babyen fint kan sove i. Ofte har disse flyverdragter dobbelt lynlås, så de er lette at åbne og lægge babyen ned i, ligesom de kan have dunfutter og luffer, der kan knappes af og på. Det fungerer fint :)

Det lyder også rigtig fint med en ulddragt - den er blød og holder ham varm over hele kroppen, både på benene og på overkroppen. Men med den alder din dreng har nu - og med foråret, som vi går i møde, så tænker jeg at på sigt vil det være rigtig fint, at du køber ham en lille blød jakke, som han f.eks. kan have på, når du handler i Netto, og han skal sidde i indkøbsvognen :) Jakken kan være vindtæt og have almindeligt foer eller fleecefoer - nogle gange kan man købe jakker, hvor foret kan tages ud, så jakken kan bruges i længere tid, i takt med at det bliver varmere i vejret... Det er en god idé at vælge en jakke med lynlås/åbning foran (ikke anorak), fordi du så kan åbne den, når I er i butikken, hvis han får det for varmt...

Hvis han er i dagpleje/vuggestue eller skal i løbet af de næste par måneder, så kan det også være en god idé med softshell tøj, regntøj eller termotøj. Du kan tale ...

Annonce

... med dem om, hvad de foretrækker. Det kan være et par overtræksbukser og så en jakke til - og jakken kan du så bruge i hverdagene - bukserne kan være praktiske, hvis han kravler rundt på jorden, skal prøve at hoppe i vandpytter osv....

Du skal prøve at se lidt på, hvad du selv har på. Og naturligvis medtænke, at han stadig er så lille, at han ikke registrerer og ikke siger til, hvis han fryser, samt at han måske ligger meget stille, når han ligger... Men din egen påklædning kan være en god rettesnor. Det betyder, at de dage, hvor du selv tager den ekstra tykke vinterfrakke på, halstørklæde, hue og handsker - så vil han også have brug for mere tøj for at holde sig varm. Men når du begynder at skifte vinterfrakken ud med en forårsjakke, en tyk trøje eller lignende. Når du ikke længere har brug for halstørklæde, hue og handsker, så er det ofte også tid til at lette lidt på din drengs påklædning :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og med den alder han har, så kan han stille og roligt godt begynde at have et par lange bukser på og så en jakke, så han f.eks. kan sidde i indkøbsvognen, når I handler. Han behøver ikke være i en pose eller i en sovedragt, og turen fra bilen og ind i butikken er forholdsvis kort. Men i barnevognen, når han skal sove ude, er det stadig rigtig godt med soveposen omkring ham, så han ligger dejligt puttet :)

Og når han begynder at rejse sig, tage sine første skridt ud i verden, skal til at gå lidt rundt udenfor.. så skal han også have sine første sko.. Så i løbet af de næste måneder, så sker der altså nye ting i forhold til påklædning :)

Håber du kan bruge dette videre - og rigtig god shopping :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder