Svar: Genbrug til lillebror
26. december 2016
Alder:
6 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og tak, vi har haft en rigtig dejlig jul :)
Jeg vil gerne dele lidt tanker med dig omkring genbrug af dyner mv.
Det er helt korrekt, at dyner, puder, sengetøj osv. bør kunne vaskes ved min 60 grader. Dette fjerner støvmider, hvor en vask ved 40 grader kun halverer mængden af støvmider.
Det gælder også genbrug af madrasser til lift og barnevogn, kan de vaskes ved 60 grader kan de godt genbruges. En stor madras der passer til en tremmeseng, kan man dog sjældent selv vaske, fordi den bliver for stor til at gå i vaskemaskinen. Derfor anbefales det, at man anskaffer nye madrasser til hvert barn, hvis madrassen ikke kan vaskes ved 60 grader. Det anbefales derudover, at man udskifter madrasser, hvis de er mere end 3 år gamle.
Det anbefales ikke at man bruger kemisk rensning til dyner og sengetøj, da der kan være rester af rensevæsken tilbage i dynen, og det er meget sundhedsskadeligt at sove med en dyne, der afgiver dampe fra rensevæske. Den eneste undtagelse er, hvis man bruger en dyne af uld.
At lægge madrasser, dyner osv. ud i frostvejr er heller ikke nogen anbefalelsesværdig metode. Frost kan godt gøre, at hustøvmiderne dør, men midens krop og ekskrementer kan stadig være i madrassen eller dynen og vil derfor stadig kunne give barnet allergi.
Så hvad gør du så med jeres ulddyne... tja... producenten af voksiposen anbefaler normalt, at man ved lettere rengøring kommer ulddynen i en plastikpose og lægger den i fryseren natten over, herefter støvsuges den, og så skal du lade den hænge udenfor i frisk luft. Hvis den er meget beskidt anbefales kemisk rens. Generelt anbefales det, at man lader dynen lufte udenfor så meget som muligt i tørt vejr, og at man åbner posen efter brug, så den tørrer så hurtigt som muligt...
Det anbefales ikke, at du vasker ulddynen på uldprogram, og jeg ved ikke, hvad der vil ske, hvis du forsøger. Hvis du vælger at prøve, så husk at bruge et vaskemiddel beregnet til uld... Bomuldsdynen kan dog vaskes i maskinen ved 60 grader.
Jeres ulddyne er under 2 år gammel og I har passet godt på den. Det er derfor et skøn, om du vil prøve at se om du selv kan rengøre den tilstrækkeligt, evt. lade den kemisk rense eller om du i stedet vil købe en ny...
Jeg kan desværre ikke komme det nærmere, men håber du alligevel kan bruge dette lidt videre :)
Fortsat god jul til jer alle fire :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske