Svar: Genbrug til lillebror

26. december 2016

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Mor

Tak for dit brev og tak, vi har haft en rigtig dejlig jul :)

Jeg vil gerne dele lidt tanker med dig omkring genbrug af dyner mv.

Det er helt korrekt, at dyner, puder, sengetøj osv. bør kunne vaskes ved min 60 grader. Dette fjerner støvmider, hvor en vask ved 40 grader kun halverer mængden af støvmider.

Det gælder også genbrug af madrasser til lift og barnevogn, kan de vaskes ved 60 grader kan de godt genbruges. En stor madras der passer til en tremmeseng, kan man dog sjældent selv vaske, fordi den bliver for stor til at gå i vaskemaskinen. Derfor anbefales det, at man anskaffer nye madrasser til hvert barn, hvis madrassen ikke kan vaskes ved 60 grader. Det anbefales derudover, at man udskifter madrasser, hvis de er mere end 3 år gamle.

Det anbefales ikke at man bruger kemisk rensning til dyner og sengetøj, da der kan være rester af rensevæsken tilbage i dynen, og det er meget sundhedsskadeligt at sove med en dyne, der afgiver dampe fra rensevæske. Den eneste undtagelse er, hvis man bruger en dyne af uld.

At lægge madrasser, dyner osv. ud i frostvejr er heller ikke nogen anbefalelsesværdig metode. Frost kan godt gøre, at hustøvmiderne dør, men ...

Annonce

... midens krop og ekskrementer kan stadig være i madrassen eller dynen og vil derfor stadig kunne give barnet allergi.

Så hvad gør du så med jeres ulddyne... tja... producenten af voksiposen anbefaler normalt, at man ved lettere rengøring kommer ulddynen i en plastikpose og lægger den i fryseren natten over, herefter støvsuges den, og så skal du lade den hænge udenfor i frisk luft. Hvis den er meget beskidt anbefales kemisk rens. Generelt anbefales det, at man lader dynen lufte udenfor så meget som muligt i tørt vejr, og at man åbner posen efter brug, så den tørrer så hurtigt som muligt...

Det anbefales ikke, at du vasker ulddynen på uldprogram, og jeg ved ikke, hvad der vil ske, hvis du forsøger. Hvis du vælger at prøve, så husk at bruge et vaskemiddel beregnet til uld... Bomuldsdynen kan dog vaskes i maskinen ved 60 grader.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeres ulddyne er under 2 år gammel og I har passet godt på den. Det er derfor et skøn, om du vil prøve at se om du selv kan rengøre den tilstrækkeligt, evt. lade den kemisk rense eller om du i stedet vil købe en ny...

Jeg kan desværre ikke komme det nærmere, men håber du alligevel kan bruge dette lidt videre :)

Fortsat god jul til jer alle fire :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor