Svar: Vask af gammel barnevogn
8. november 2015
Alder:
0 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev og tusind tak for dine søde ord til mig om brevkassen og mine svar :)
Det lyder som om, at I har arvet en fin gammel barnevogn, der har været passet rigtig godt på. Og umiddelbart lyder det som om, at I godt kan bruge denne vogn - men det kræver, at du kan få den vasket, så du sikrer, at den ikke er fyldt med husstøvmider - og efterfølgende skal du sikre, at den bliver tørret tilstrækkeligt godt igennem, så der ikke kommer skimmelsvamp.
Derudover skal du være opmærksom på materialet. Før i tiden blev det materiale, som man lavede barnevognskasserne af tilsat Phthalater. Dette materiale må ikke anvendes længere, da det er sundhedsskadeligt...
Det kræver normalt vask ved 60 grader, at få fjernet husstøvmider. Hvis du kan nå op på den temperatur i badekaret burde det således være tilstrækkeligt til at slå husstøvmiderne ihjel. Det anbefales, at du vasker med et almindeligt miljøvenligt vaskemiddel (svanemærket), men du kan også med fordel bruge Rodalon. Det anbefales til desinfektion af blandt andet barnevogne.
Hvis du vælger at bruge Rodalon, så skal du være opmærksom på at du IKKE bør vaske barnevognen af i sæbe, før du vasker med Rodalon. Sæbe kan fjerne virkningen af Rodalon. Jeg ved desværre ikke, om temperaturen behøver være helt så høj, når man bruger Rodalon. Det er tænkeligt, at det ikke er nødvendigt...
Med hensyn til madras til vognen, vil det være rigtig godt, at du køber en ny. Den bør kunne gå i maskinen og bør også kunne vaskes ved 60 grader. Du bør også købe en ny dyne og ikke bruge den, der oprindeligt har været brugt.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre:)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske