Svar: Vask af gammel barnevogn

8. november 2015

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Christina

Tak for dit brev og tusind tak for dine søde ord til mig om brevkassen og mine svar :)

Det lyder som om, at I har arvet en fin gammel barnevogn, der har været passet rigtig godt på. Og umiddelbart lyder det som om, at I godt kan bruge denne vogn - men det kræver, at du kan få den vasket, så du sikrer, at den ikke er fyldt med husstøvmider - og efterfølgende skal du sikre, at den bliver tørret tilstrækkeligt godt igennem, så der ikke kommer skimmelsvamp.

Derudover skal du være opmærksom på materialet. Før i tiden blev det materiale, som man lavede barnevognskasserne af tilsat Phthalater. Dette materiale må ikke anvendes længere, da det er sundhedsskadeligt...

Det kræver normalt vask ved 60 grader, at få fjernet husstøvmider. Hvis du kan nå op på den temperatur i badekaret burde det således være ...

Annonce

... tilstrækkeligt til at slå husstøvmiderne ihjel. Det anbefales, at du vasker med et almindeligt miljøvenligt vaskemiddel (svanemærket), men du kan også med fordel bruge Rodalon. Det anbefales til desinfektion af blandt andet barnevogne.

Hvis du vælger at bruge Rodalon, så skal du være opmærksom på at du IKKE bør vaske barnevognen af i sæbe, før du vasker med Rodalon. Sæbe kan fjerne virkningen af Rodalon. Jeg ved desværre ikke, om temperaturen behøver være helt så høj, når man bruger Rodalon. Det er tænkeligt, at det ikke er nødvendigt...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til madras til vognen, vil det være rigtig godt, at du køber en ny. Den bør kunne gå i maskinen og bør også kunne vaskes ved 60 grader. Du bør også købe en ny dyne og ikke bruge den, der oprindeligt har været brugt.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre:)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.