Svar: Kan ikke sove med sele i barnevognen

27. juni 2015

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Mette

Tak for dit brev :)

Hvor er det dejligt at høre, at jeres dreng sover så godt til middag indenfor, at det faktisk har hjulpet på hans rytme og overskud - og at han derfor også sover bedre om natten og på tidspunkter, som passer hele familien godt, skønt!

Jeg kan godt forstå, at du derfor synes det er træls, at han skal sove i barnevognssele, når den tydeligt irriterer ham. Du har gjort det du kan gøre - nemlig spurgt i vuggestuen, om der er mulighed for at putte ham indendøre og uden sele, og det er der ikke… :( Sele skal han have på. Det handler naturligt om sikkerhed og om, at der ikke er ressourcer til at en pædagog kan sidde fast og holde øje med børnene hele tiden, ligesom det er praktisk for deres dagligdag, at alle børnene puttes samme sted… Måske har de dog indendørs putning, hvor børnene sover om vinteren, så du kan godt spørge igen, men du er nok nødt til at affinde dig med, at det er sådan reglerne er… Når institutioner bruger soveseler, så følger de Sundhedsstyrelsens anbefalinger. Et barn der ikke er spændt fast, når det lægges til at sove, kan meget hurtigt kravle ud over kanten på krybben eller barnevognen og dermed opstår en risiko for, at barnet falder, eller at barnet kommer i klemme, i værste fald bliver kvalt..

Så hvad gør du så… Du kan håbe på, at han bliver så træt af alle de nye indtryk og oplevelser, som indkøringen giver ham, at han naturligt sover ...

Annonce

... længere lure - også selvom han har sele på. Det er ikke sikkert, at det vil blive et problem i institutionen, selvom det er det derhjemme. Han vil også spejle sig i de andre børn, se hvordan de gør og efterligne dem og måske vil han vågne efter 45 minutter, sætte sig op og se at de andre stadig sover og så lægge sig ned og sove igen… Man har jo lov at håbe:)

Ellers har du ret i, at han sandsynligvis vil komme til at sove kortere lure i institutionen end han gør derhjemme, og så må det være sådan. Du må så her sikre ham en god nattesøvn, hvor han måske puttes lidt før og stadig så måske kan sove til kl 06… Så han samlet set ikke kommer til at mangle søvn selvom dagssøvnen bliver kortere. Det kan også være, at han kan puttes lidt senere i løbet af dagen, måske først puttes til middagslur omkring kl 13, hvorefter han så kan holde sig bedre vågen om eftermiddagen og derfor ikke går omkuld allerede kl 18, men måske først kl 19-19.30…

Og så skal han naturligvis have lov til at sove mere om dagen, når det er weekend og I er hjemme, så han her får lov til at sove det han viser behov for:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så med hensyn til sele. Den sele han skal sove i, skal naturligvis passe til hans alder og størrelse. Den skal kunne justeres, og den skal sidde tæt til kroppen, uden at stramme og uden at han kan møvre sig ud af den.

Jeg håber at han vænner sig til det:)

Rigtig meget held og lykke og rigtig god sommer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin