Svar: Hvor lang tid af gangen i Strækvikle

22. maj 2015

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære J

Først - stort tillykke med lillesøster! Dernæst tak for dit korte og præcise spørgsmål. Jeg skal forsøge, men jeg kan nok ikke svare lige så kort:)

Som udgangspunkt må din datter være i strækviklen, så længe både du og hun synes det er behageligt. Der er således ikke nogen fast tidsangivelse på brug af strækvikle. MEN, når det er sagt, så er der lidt hensyn, du skal tage.

For det første, så bør barnet veje mere end 2 kg. Derudover anbefales det, at du som udgangspunkt bruger "frøstillingen" til det spæde barn, altså hvor din datter ligger med sin mave mod din mave - og ikke bruger vuggestillingen, fordi hun her kan få et knæk ved nakken, hvorved blandt andet hendes vejrtrækning kan blive besværet. Vælger du at bruge vuggestillingen, hvilket nogle gange kan være rigtig dejligt i forbindelse med amning, så skal du være ekstra opmærksom på, at hun ligger godt, kan trække vejret frit osv.

Når du placerer hende mave mod mave hos dig, så er det vigtigt, at hun ligger så højt hos dig, at du kan nå at bøje dit hoved og kysse hendes hoved. Hun skal altså ikke ligge helt nede omkring din navle…:) Jo ældre hun bliver, jo længere nede vil hun ofte sidde og i takt med at hun bliver gammel nok til at holde hovedet selv, kan du begynde at variere mellem forskellige stillinger.

Det er vigtigt, at viklen sidder stramt, så hun bliver holdt rigtigt fast, samtidig med at det naturligt skal virke behageligt for jer begge. Viklen skal støtte hendes krop godt, både hendes hoved og også under numsen og de bøjede ben. Så længe hun er så lille som hun er, så skal hendes krop og altså både hendes hoved og ben være dækket af viklens stof.

Hendes ...

Annonce

... vejrtrækning skal virke ubesværet. Hvis du kan høre, at hun snorker, så skal du rette på hendes stilling, så hun kan trække vejret frit.

En af fordelene ved en vikle er, at du jo har hende helt tæt på dig og derfor kan observere hende tæt: ) Du skal naturligvis hjælpe hende med at skifte stilling og sørge for at hun hele tiden ligger godt, hvis du fornemmer, at der er brug for lidt ændringer eller lidt bevægelse. Det betyder også, at du aldrig må sove med hende liggende i viklen hos dig - hun kan sove, men du bør ikke sove, når hun ligger der.

Du skal altid hold hænderne på hende, når du bevæger dig rundt, bøjer dig eller lignende. Hun kan falde ud af viklen, hvis ikke den er bundet stramt nok, eller hvis du pludselig bevæger dig eller bukker dig hurtigt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skal være meget opmærksom på, at du jo kan støde ind i ting - skarpe bordhjørner eller lignende, ligesom hun vil være ekstra udsat for kogende damp, mados osv. hvis hun sidder hos dig, når du f.eks. laver mad. Hvis du således går med hende hos dig i længere tid, så skal du hele tiden være opmærksom på, at hun kan komme til skade også i situationer, som du normalt ikke ville tænke over kunne være problematiske.

Og så skal du naturligvis også sikre dig, at du ikke pludselig falder med hende. Du kan let få overbalance og dit udsyn bliver mindre, når du har hende siddende hos dig.

Overholder du ovenstående, så burde du dog kunne gå med hende i længere tid, men som sagt hele tiden aflæse hendes signaler. Hvis hun græder, så er det ofte tegn på, at hun ikke ligger godt, og hvis hun ikke har lyst til at ligge der, så skal hun naturligvis ikke det:)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger