Svar: Pusleplads

4. februar 2015

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære mor til verdens dejligste datter

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at din datter udvikler sig i rigtig god retning og er godt igang med at udvikle sin selvstændighed og også sin motorik :) Det er helt normalt, at hun vil protestere over at ligge på puslebordet, og at hun vender og drejer sig for at komme ned.

Du skal naturligvis være hos hende og sikre, at hun ikke kan falde ned og slå sig, og hvis hun er meget mobil, så kan det være nødvendigt, at du lægger puslepuden på badeværelsesgulvet og skifter hende der. Men ellers så er det en rigtig god idé at lytte til hendes ønske om medbestemmelse og derfor inddrage hende i puslingen. Hun kan f.eks. godt selv løfte numsen, så du kan lægge bleen ind under hende.

Når hun ligger på ryggen, så prøv at lære hende at sætte fødderne i bordet og giv hende så den lille kommando "Luft numsen, skat". På den måde vil hun have en følelse af at hun er med, og at I samarbejder om skiftningen, og det er vigtigt.

Hun kan også få lov til at holde cremetuben i hånden og når hun er vasket og ren, så kan du lade hende selv prøve at smøre sig med lidt creme. Hun vil naturligvis ikke kunne gøre det ...

Annonce

... præcist, men det er lige meget - det handler igen om at hun skal føle sig inddraget.

Og så behøver hun ikke være på puslepuden hver gang du skifter hende. Hvis hun kun har tisset, så kan hun med fordel stå op - f.eks. på badeværelset eller på hendes værelse, hvis pusletingene er der. Det kan være en fordel at bruge "Up & Go" bleer eller lignende - altså buksebleer, der trækkes op som et par underbukser. Har hun kun tisset, så er det let at få bleen af hende og en ny trukket op og hun vil elske, at hun kan stå, holde fast i dig og hjælpe til ved at løfte først det ene ben og så det andet ben… Hvis hun kan få lov til at stå, når hun kun har tisset, vil hun have lettere ved at acceptere, når hun nogle gange er nødt til at ligge ned, fordi du skal have vasket hende grundigt i alle folder:)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det er også bedre for din arbejdsstilling, hvis hun kan stå op, når hun skal skiftes. Skiftingen er også hurtigere overstået, og hun kan derefter lege glad videre:)

Med hensyn til hygiejne, så er det at hun står op også en god løsning. Hun og du skal naturligvis begge vaske hænder efterfølgende.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor