Svar: Nyfödd i slutet på mars?

15. januar 2015

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Mamma til snart två barn :)

Tak for dit brev, hvor er det dejligt, at I venter jer en lillebror :)

Vejret i marts måned kan skifte meget. Det kan være rigtig koldt, frostvejr, snevejr og blæsende. Det kan også være mildt og forårsagtigt.

Uld er rigtig godt. Det kan være undertøj i uld og nattøj i uld eller måske en sovedragt i uld. Uld har den fordel, at det kan suge op til 40% af sin egen vægt, så hvis jeres lille baby sveder lidt, så suger ulden og han bliver stadig holdt tør.

I barnevognen vil han sandsynligvis have brug for ca 3. lag tøj - undertøj, en sparkedragt og en tyk trøje eller en sovedragt/sovepose. Derudover en babydyne eller han kan puttes i en voksipose eller lignende. Han vil også have brug for en lille hue, handsker, strømper på fødderne, et par små futter på fødderne, hvis han ikke ligger i en pose eller en dragt med fødder. Og så skal du altid mærke ham i nakken. Hvis han virker kold, så har han for lidt tøj på. Virker han svedig og klam i nakken, så har han for meget tøj på. Han skal virke lige tilpas.

Med hensyn til seng, så behøver han i begyndelse ikke at ligge i tremmesengen, men kan ligge i sin lift, en vugge eller måske i en bedside crib. Mange børn vil gerne ud af deres tremmeseng, når de bliver omkring 2.5 år, så måske storebror alligevel skal have en ny seng, og lillebror så kan arve tremmesengen.

Madrassen i sengen skal være fast og lidt hård. Barnet må ikke kunne synke ned i madrassen. Du kan vælge mellem skummadrasser, latexmadrasser eller madrasser i naturmaterialer. Generelt er det en god idé, hvis madrassen kan vaskes ved 60 grader. Det gælder også madrasser til lift og barnevogn - det er dog svært at få plads til en sengemadras i vaskemaskinen…

Med hensyn til nattøj, så kan du bruge uld, en blanding mellem uld/bomuld eller uld/silke eller ren bomuld. Det kan være en god idé at bruge en bodystocking fremfor todelt undertøj, da der så er mere hold på tøjet og den lille ikke skiller ad på midten. Uden på undertøjet vil det være rigtig fint med en sparkedragt i bomuld, gerne med lange ærmer og lange ben og med fødder - eller små strømper og evt. lidt små futter. I løbet af dagen vil en velourdragt ofte være blød og dejlig, når det er vinter og koldt, men det kan godt blive for varmt under en dyne.

Hvorvidt I får ...

Annonce

... brug for en bæresele afhænger helt af, hvordan I regner med at bevæge jer rundt. Måske vil I have mere glæde af en slynge, måske kan jeres lillebror ligeså godt ligge i sin barnevogn, når I f.eks. er oppe at handle eller lignende… Hvis I har en sele fra storebror, så kan I bruge den samme. Hvis I ikke har brugt det til ham, så er det heller ikke sikkert, at I får brug for det til lillebror… I skal måske se tiden lidt an, det er ikke noget I behøver købe før han kommer:)

ErgoBaby findes i forskellige udgaver og man kan blandt andet få en type med babyindsats. Det betyder, at den kan bruges til lillebror, men faktisk også til storebror - den kan bruges til børn op til ca 20 kg - og man kan bære barnet på ryggen. Hvis I går meget lange ture og vandrer meget, så vil det måske være en god idé at vælge denne. Babybjørn laver også mange forskellige typer og har også lavet en model, som kan bruges i længere tid. Deres klassiske bæresele kan bruges til barnet vejer ca 11 kg.

Generelt må man sige, at der er stor forskel på en bæresele og en slynge. I en bæresele vil hele barnets vægt ofte hvile på et bærestykke mellem barnets ben. Det betyder at barnet "hænger" mere og at der ikke er ret meget støtte af barnets hoved og ryg, samtidig med at barnet sidder meget op. Derfor må en bæresele ikke bruges mere end 10-20 minutter af gangen i starten. Fordelen ved en bæresele er dog, at den er let at bruge, - let at tage på og så er man igang…

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I en slynge vil barnet ofte blive støttet bedre. Barnet vil ikke "hænge" på samme måde og der vil være en bedre vægtfordeling, en bedre ergonomi for barnet. Mange forældre oplever også, at det er lettere at gå med barnet i en slynge, de får ikke selv ondt i ryggen af at bære på barnet. Det kan dog kræve lidt tilvænning at bruge en slynge.

Der findes efterhånden rigtig mange typer af bæreseler og slynger på markedet, og de fleste af dem er rigtig gode. Du er dog nødt til at prøve dig frem for at se, hvad der passer jer bedst. Der er også forskel på, om det er dig eller din mand, som mest vil bruge slyngen eller bæreselen. Det er også en overvejelse værd, at I skal købe en, som passer til den voksne, som vil bruge den mest… især hvis I er meget forskellige i højde og drøjde:)

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.