Svar: Sko til regn - når man ikke går selv

14. september 2014

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Du har ret i at I lige nu befinder jer i en overgang, i takt med at jeres dreng bliver ældre og mere stabilt gående, vil udvalget af sko og støvler naturligt blive udvidet, men lige nu kan det være lidt svært.

Gummistøvler vil han højst sandsynligt ikke kunne holde på endnu, mit bud vil være fra ca. 1.5 års alderen og frem… Lige nu må du bruge de udendørssko han har, som er med gummisål, og får han så våde fødder, så må fødder og sko tørres godt efterfølgende. I takt med at det bliver koldere i vejret, og han skal have vinterstøvler, kan I evt. kikke efter et par støvler med tex-membran, som gør at vand, sne og slud ikke så let trænger igennem.

Indenfor lyder det fint med de skindfutter du har købt:)

Du kan prøve at kikke efter sko og støvler med velcrolukning - de kan ofte åbnes meget op og justeres let ind, så de sidder godt omkring foden.

Din dreng bruger sin lille fod, som en hånd til at holde fast med. Du kan derfor se at han krummer ...

Annonce

... tæerne og også drejer lidt på foden, for netop at holde fast med sin fod. Helt små børn - det vil sige børn under 2 år - har meget bløde knogler og meget fedtvæv. Når man ser på deres fod, så er der næsten ingen svang og de første sko, man giver børn, er derfor med en lige læst, altså uden svangstøtte.

Når skoen laves lige og uden svang, så ligger storetåen i direkte forlængelse af mellemfodsknoglerne. Det betyder, at når barnet går, så bevæger foden sig op og hen over storetåen og de øvrige tæer hjælper med at styre foden. Det er vigtigt at barnet kan bruge og bevæge sine fødder, så muskulaturen udvikles og stille og roligt kommer så svanen i foden, fedtpuden forsvinder.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

De sko og støvler jeres dreng har, skal passe til hans fod - i bredden og også give ham mulighed for at bruge sine fødder, støtte hans fødder på den rigtige måde. Og det er rigtig godt, at du tager ham med ud, så han kan prøve, for det kan være svært at finde det helt rigtige til ham:)

Forsat held og lykke i jagten :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor