Svar: Sko til regn - når man ikke går selv
14. september 2014
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Du har ret i at I lige nu befinder jer i en overgang, i takt med at jeres dreng bliver ældre og mere stabilt gående, vil udvalget af sko og støvler naturligt blive udvidet, men lige nu kan det være lidt svært.
Gummistøvler vil han højst sandsynligt ikke kunne holde på endnu, mit bud vil være fra ca. 1.5 års alderen og frem… Lige nu må du bruge de udendørssko han har, som er med gummisål, og får han så våde fødder, så må fødder og sko tørres godt efterfølgende. I takt med at det bliver koldere i vejret, og han skal have vinterstøvler, kan I evt. kikke efter et par støvler med tex-membran, som gør at vand, sne og slud ikke så let trænger igennem.
Indenfor lyder det fint med de skindfutter du har købt:)
Du kan prøve at kikke efter sko og støvler med velcrolukning - de kan ofte åbnes meget op og justeres let ind, så de sidder godt omkring foden.
Din dreng bruger sin lille fod, som en hånd til at holde fast med. Du kan derfor se at han krummer tæerne og også drejer lidt på foden, for netop at holde fast med sin fod. Helt små børn - det vil sige børn under 2 år - har meget bløde knogler og meget fedtvæv. Når man ser på deres fod, så er der næsten ingen svang og de første sko, man giver børn, er derfor med en lige læst, altså uden svangstøtte.
Når skoen laves lige og uden svang, så ligger storetåen i direkte forlængelse af mellemfodsknoglerne. Det betyder, at når barnet går, så bevæger foden sig op og hen over storetåen og de øvrige tæer hjælper med at styre foden. Det er vigtigt at barnet kan bruge og bevæge sine fødder, så muskulaturen udvikles og stille og roligt kommer så svanen i foden, fedtpuden forsvinder.
De sko og støvler jeres dreng har, skal passe til hans fod - i bredden og også give ham mulighed for at bruge sine fødder, støtte hans fødder på den rigtige måde. Og det er rigtig godt, at du tager ham med ud, så han kan prøve, for det kan være svært at finde det helt rigtige til ham:)
Forsat held og lykke i jagten :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske