Svar: Altid hue på? - 5 mdr.
29. april 2014
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Det spæde barn har glæde af at have en hue på. Barnet afgiver op til 80 % af sin varme fra hovedet og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, at det får en lille hue på. Men i takt med at din datter bliver ældre og vejret bliver varmere, så behøver din datter ikke sove med hue på :)
Lige nu svinger temperaturerne rigtig meget. Den ene dag har vi 20 grader, solen skinner, det virker som sommer. Næste dag viser termometeret kun 10 grader, det blæser og det virker rigtig koldt - især når man er i skyggen. Derfor skal du lige nu prøve at vurdere behovet for hue fra dag til dag. Du skal se på, hvordan vejret virker, hvor hun står og sover - hun er stadig så lille, at hun har rigtig svært ved at regulere sin temperatur, og derfor skal du sikre dig, at hun ikke bliver kold, når hun sover. Det er derfor super fint, at du lige mærker hende i nakken og hvis hun virker tilpas i temperaturen med en hue på, så er det det fint at lade hende beholde den på. Hvis hun virker svedende så skal huen af.
Og i takt med at sommeren kommer og solens stråler får mere og mere fat, så vil det være for varmt for hende at sove med hue, når hun ligger i barnevognen. Hun kan dog godt have behov for en lille kyse eller sommerhat, når hun er vågen og oppe på din arm, men det er ligeså meget for at beskytte hendes sarte ansigt og hoved mod solens stråler. Hun skal jo helst være i skygge :)
Børn synes, som vi vokse, at det er rigtig dejligt at have hovedet frit en gang imellem og ikke være pakket ind i hue osv. :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske