Svar: Altid hue på? - 5 mdr.

29. april 2014

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Hej med dig

Det spæde barn har glæde af at have en hue på. Barnet afgiver op til 80 % af sin varme fra hovedet og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, at det får en lille hue på. Men i takt med at din datter bliver ældre og vejret bliver varmere, så behøver din datter ikke sove med hue på :)

Lige nu svinger temperaturerne rigtig meget. Den ene dag har vi 20 grader, solen skinner, det virker som sommer. Næste dag viser termometeret kun 10 grader, det blæser og det virker rigtig koldt - især når man er i skyggen. Derfor skal du lige nu prøve at vurdere behovet for hue fra dag til dag. Du skal se på, hvordan vejret virker, hvor hun står og sover - hun er stadig så lille, at hun har rigtig svært ved at regulere sin temperatur, og derfor skal du sikre dig, at hun ikke bliver ...

Annonce

... kold, når hun sover. Det er derfor super fint, at du lige mærker hende i nakken og hvis hun virker tilpas i temperaturen med en hue på, så er det det fint at lade hende beholde den på. Hvis hun virker svedende så skal huen af.

Og i takt med at sommeren kommer og solens stråler får mere og mere fat, så vil det være for varmt for hende at sove med hue, når hun ligger i barnevognen. Hun kan dog godt have behov for en lille kyse eller sommerhat, når hun er vågen og oppe på din arm, men det er ligeså meget for at beskytte hendes sarte ansigt og hoved mod solens stråler. Hun skal jo helst være i skygge :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Børn synes, som vi vokse, at det er rigtig dejligt at have hovedet frit en gang imellem og ikke være pakket ind i hue osv. :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder