Svar: Seng, dyne, pude til stor dreng

17. marts 2014

Kategori:
Alder:
5 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære "Mor"

Tak for dit brev :)

Det lyder som en rigtig god idé med en større og mere åben seng til din dreng nu og han er jo vant til at sove i mange forskellige senge, alt efter om han er hjemme, sover hos far eller er hos morfar og mormor :)

Og du har købt en køje-seng til ham. Den er parat, så han kan få lavet nyt værelse, få ny seng og føle sig "stor og skoleklar" :) Og det er rigtig fint.

Jeg mener at de fleste producenter skriver at køjesenge er fra 6 års alderen, fordi man ikke regner med at børn før denne alder, vil kunne finde ud af at kravle ud af øverste køje og søge forældrene om natten. De vil altså kunne risikere at falde, når de er på vej ud af sengen eller vil kunne ryge ud af sengen, hvis de ligger meget uroligt... Det vil ældre børn og voksne naturligvis også kunne, men her vil vi ofte være lidt mere bevidst om, hvor vi ligger.

Om ...

Annonce

... din dreng vil kunne det nu - måske. Han kan jo fint sove i køjeseng hos far og er ikke faldet ud af sengen der og han lærer sandsynligvis hurtigt at kravle ind og ud af sengen, fordi han er vant til det hos far... Hvis han synes det er for højt at skulle sove i køjeseng derhjemme, så kan I jo også i en periode og indtil han føler sig klar, lade ham sove på en madras på gulvet... Med den alder han har, synes jeg roligt du kan beholde den seng du har købt, han skal nok komme til at bruge den :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Sammen med en seng i fuld størrelse hører ofte også dyne og pude i fuld størrelse. Og de fleste børn skifter juniordynen ud med en voksendyne i 5-6 års alderen. Han må også gerne få en rigtig hovedpude - ikke for høj og for hård, men en pude, som stadig passer til at han er barn :) Han vil sandsynligvis elske at få "sit eget voksne sæt"...

Håber du kan bruge dette lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder