Svar: El-tandbørste til baby
23. januar 2014
Alder:
8 mdr.
Kære Helle
Tak for dit spørgsmål :)
Jeg har et par gange skrevet til Oral B og spurgt, hvorfor aldersgrænsen på deres el-tandbørster er 3 år - jeg har dog aldrig fået svar... En mor har skrevet til mig, at de har oplyst hende om, at det handler om at tandbørsterne laver for mange omdrejninger, og at det kan give slidskader på små børns tænder.
Jeg har talt med Odontologisk Institut, Københavns universitet og deres melding var, at det er helt fint med elektriske tandbørster til børn. Det kan være meget motiverende. Det er dog vigtigt, at man vælger børster specielt til børn, hvor børstehovedet er lille - man kan evt. vælge en med musik. Den kan bruges til alle børn, også børn med kun 2 tænder. Man bør ikke vælge de billige børster, da de kan være ustabile og ikke give den rigtige børstning.
Med hensyn til at din datter allerede bliver ked af det, når du nærmer dig med børsten, så lyder det som om at I lige nu skal prøve at holde en pause - men at du i løbet af dagen skal prøve at give hende tandbørsten i hånden - evt. den type, som samtidig er en bidering, for at hun så selv kan ligge og bide i den og igen blive tryg ved den, finde ud af at den er okay. Du kan her også komme en lille bitte smule tandpasta på, og så skal du naturligvis udskifte børsten, hvis hun gnaver så meget i den at børstehårene tager skade...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske