Svar: El-tandbørste til baby

23. januar 2014

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Helle

Tak for dit spørgsmål :)

Jeg har et par gange skrevet til Oral B og spurgt, hvorfor aldersgrænsen på deres el-tandbørster er 3 år - jeg har dog aldrig fået svar... En mor har skrevet til mig, at de har oplyst hende om, at det handler om at tandbørsterne laver for mange omdrejninger, og at det kan give slidskader på små børns tænder.

Jeg har talt med Odontologisk Institut, Københavns universitet og deres melding var, at det er helt fint med elektriske tandbørster til børn. Det kan være meget motiverende. Det er dog vigtigt, at man vælger børster specielt til børn, hvor børstehovedet er lille - man kan evt. vælge en med musik. Den kan bruges til alle børn, også børn med kun ...

Annonce

... 2 tænder. Man bør ikke vælge de billige børster, da de kan være ustabile og ikke give den rigtige børstning.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Med hensyn til at din datter allerede bliver ked af det, når du nærmer dig med børsten, så lyder det som om at I lige nu skal prøve at holde en pause - men at du i løbet af dagen skal prøve at give hende tandbørsten i hånden - evt. den type, som samtidig er en bidering, for at hun så selv kan ligge og bide i den og igen blive tryg ved den, finde ud af at den er okay. Du kan her også komme en lille bitte smule tandpasta på, og så skal du naturligvis udskifte børsten, hvis hun gnaver så meget i den at børstehårene tager skade...

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder