Svar: Uld for evigt?
4. januar 2014
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Nej, det er ikke rigtigt, det er en myte!
Du kan sagtens bruge uld og uld/bomuld eller uld/silke til din datter, når det er vinter og koldt og så bruge almindelig bomuld om sommeren. Du kan også sagtens bruge uld om sommeren, hvis det er koldt og regnfuldt en dag, og du tænker hun kan have glæde af uldens fordele.
Du kan mikse på kryds og tværs, så hun nogle gange har uldundertøj på og bomuld ud over, du kan også give hende en bomuldskjole på, og så give hende ekstra varme ved at give hende en trøje i uld ud over. ...
...
Uld hjælper barnet til at regulere sin temperatur. Uldens lange snoede fibre skaber millioner af luftlommer, som ør at barnet hverken får det for varmt eller for koldt. Uld kan absorbere op til 40% af sin egen vægt og holder derfor barnet tørt, også selvom barnet sveder. Ulden hjæper barnet med at regulere temperaturen, men påvirker ikke barnets temperaturreguleringscenter.
Så det er ikke rigtigt, at hvis man har brugt uld en gang, så skal man altid bruge uld - men måske bliver du så glad for ulden, at du bruger den størstedelen af året :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske