Svar: Sut - 3 mdr.
30. november 2013
Alder:
3 mdr.
Kære Jane
Tak for dit korte præcise spørgsmål :)
Nogle børn lærer aldrig at tage imod en sut, eller vælger den simpelthen fra. De foretrækker den "ægte vare", og det kan man jo et eller andet sted ikke fortænke dem i. I kan dog stadig godt forsøge - og hvis hun nu er begyndt at sutte på sine fingre, så er det en god idé at se om I kan lære hende at bruge sutten og arbejde bevidst på dette, men lykkes det ikke, så må det være sådan:)
Det kan være en god idé at forsøge med forskellige typer af sutter. Børn er forskellige og deres anatomiske udformning af munden er også forskellig. Så nogle børn har en lang tunge, nogen har en kort tunge, nogle børn har en høj gane, andre har en flad gane osv. Og det har betydning for, hvilken type sut barnet foretrækker.
Materiale kan også spille ind og sutter kan købes både i silikone og i naturgummi. I kan derfor prøve med forskellige størrelser - små, store, lange, korte. Forskellige former - flade, runde, anatomisk formede. Og som sagt forskellige materialer.
Det kan nogle gange hjælpe at lægge til brystet og så udskifte brystet med sutten. Det kan også nogle gange hjælpe at malke lidt ud og så dryppe lidt udmalket modermælk på sutten, så den smager lidt af mælk. Eller dryppe lidt mælk ind i mundvigen på barnet med en 1-2 ml sprøjte imens barnet har sutten i munden, for at få barnet til at sutte og dermed fornemme sutten. I kan også prøve med et par ml kogt afkølet vand. Det er her vigtigt lige at sige at sutten IKKE må dyppes i sukker, honning eller andet, som man sagde førhen i tiden.
Det kan nogle gange hjælpe at forsøge med sutten imens barnet ligger og putter på fars brystkasse. Her vil barnet ofte ligge roligt, lytte til fars hjerte og vejrtrækning og barnet bliver ikke forvirret af duften af mors mælk. Det kan nogle gange gøre, at barnet så pludselig tager imod sutten.
Og så kan det nogle gange hjælpe at trække en stofble igennem suttens ring. Det kan hjælpe barnet til at holde sutten i munden og kan samtidig virke beroligende, fordi det minder lidt om at være i favn hos mor eller far og mærke deres tøj mod sin kind.
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske