Svar: Sut - 3 mdr.

30. november 2013

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Jane

Tak for dit korte præcise spørgsmål :)

Nogle børn lærer aldrig at tage imod en sut, eller vælger den simpelthen fra. De foretrækker den "ægte vare", og det kan man jo et eller andet sted ikke fortænke dem i. I kan dog stadig godt forsøge - og hvis hun nu er begyndt at sutte på sine fingre, så er det en god idé at se om I kan lære hende at bruge sutten og arbejde bevidst på dette, men lykkes det ikke, så må det være sådan:)

Det kan være en god idé at forsøge med forskellige typer af sutter. Børn er forskellige og deres anatomiske udformning af munden er også forskellig. Så nogle børn har en lang tunge, nogen har en kort tunge, nogle børn har en høj gane, andre har en flad gane osv. Og det har betydning for, hvilken type sut barnet foretrækker.

Materiale kan også spille ind og sutter kan købes både i silikone og i naturgummi. I kan derfor prøve med forskellige størrelser - små, store, lange, korte. Forskellige former - flade, runde, anatomisk formede. Og som sagt forskellige materialer.

Det kan nogle gange hjælpe at lægge til brystet og så udskifte ...

Annonce

... brystet med sutten. Det kan også nogle gange hjælpe at malke lidt ud og så dryppe lidt udmalket modermælk på sutten, så den smager lidt af mælk. Eller dryppe lidt mælk ind i mundvigen på barnet med en 1-2 ml sprøjte imens barnet har sutten i munden, for at få barnet til at sutte og dermed fornemme sutten. I kan også prøve med et par ml kogt afkølet vand. Det er her vigtigt lige at sige at sutten IKKE må dyppes i sukker, honning eller andet, som man sagde førhen i tiden.

Det kan nogle gange hjælpe at forsøge med sutten imens barnet ligger og putter på fars brystkasse. Her vil barnet ofte ligge roligt, lytte til fars hjerte og vejrtrækning og barnet bliver ikke forvirret af duften af mors mælk. Det kan nogle gange gøre, at barnet så pludselig tager imod sutten.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så kan det nogle gange hjælpe at trække en stofble igennem suttens ring. Det kan hjælpe barnet til at holde sutten i munden og kan samtidig virke beroligende, fordi det minder lidt om at være i favn hos mor eller far og mærke deres tøj mod sin kind.

Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor