Svar: Sut, latex og allergi
14. november 2013
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev - jeg kan godt forstå du bliver bekymret, for det er naturligvis rigtig svært at finde ud af, hvad man skal tro, og det er rigtig svært at vælge, når man står foran hylden med sutter i supermarkedet ... man kan jo ikke se på sutterne, om der er noget i dem...
Miljøstyrelsen har i 2010 testet 28 forskellige flaske- og narresutter og alle på nær én overholdt grænseværdien for afgivelse af nitrosaminer.
Når sutter skal gøres stærke og smidige, så behandler man dem med kemikalier og varme og der er i den proces risiko for at gummiet bliver forurenet med stoffet 2-mercaptobenzothiazol (MBT). Miljøstyrelsen skriver at man de seneste mange år ikke har fundet MBT i sutter - men at man er opmærksomme på det, fordi dette stof er allergifremkaldende, miljøbelastende og mistænkes for at være kræftfremkaldende.
I 2009 undersøgte Miljøstyrelsen fem sutter. To, hvor niplerne var lavet af silikone, og tre, hvor niplerne var af naturgummi. Man fandt ikke MBT, men i en af sutterne af naturgummi fandt man stoffet 2,4-bis(1-phenylethyl)phenol. Dette stof mistænkes for at være allergifremkaldende, påvirke arveanlæggene og belaste miljøet. I samme sut fandt man ftalaten DINP, men ikke meget over bagatel-grænsen.
Det anbefales at man altid koger sutter (både narresutter og flaskesutter) godt i rent vand, før de tages i brug første gang. Dette fjerner evt. kemikalier fra produktionen og det fjerner også evt. bakterier.
Om der er specielle hensyn som skal tages i forhold til din dreng, synes jeg du skal drøfte med lægerne på Skejby sygehus.
Du kan læse mere om sutter og kemikalier osv. på forbrugerkemi.dk som er informationscenter for miljø og sundhed.
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske