Svar: Sut, latex og allergi

14. november 2013

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Hej med dig

Tak for dit brev - jeg kan godt forstå du bliver bekymret, for det er naturligvis rigtig svært at finde ud af, hvad man skal tro, og det er rigtig svært at vælge, når man står foran hylden med sutter i supermarkedet ... man kan jo ikke se på sutterne, om der er noget i dem...

Miljøstyrelsen har i 2010 testet 28 forskellige flaske- og narresutter og alle på nær én overholdt grænseværdien for afgivelse af nitrosaminer.

Når sutter skal gøres stærke og smidige, så behandler man dem med kemikalier og varme og der er i den proces risiko for at gummiet bliver forurenet med stoffet 2-mercaptobenzothiazol (MBT). Miljøstyrelsen skriver at man de seneste mange år ikke har fundet MBT i sutter - men at man er opmærksomme på det, fordi dette stof er allergifremkaldende, miljøbelastende og mistænkes for at være kræftfremkaldende.

I 2009 ...

Annonce

... undersøgte Miljøstyrelsen fem sutter. To, hvor niplerne var lavet af silikone, og tre, hvor niplerne var af naturgummi. Man fandt ikke MBT, men i en af sutterne af naturgummi fandt man stoffet 2,4-bis(1-phenylethyl)phenol. Dette stof mistænkes for at være allergifremkaldende, påvirke arveanlæggene og belaste miljøet. I samme sut fandt man ftalaten DINP, men ikke meget over bagatel-grænsen.

Det anbefales at man altid koger sutter (både narresutter og flaskesutter) godt i rent vand, før de tages i brug første gang. Dette fjerner evt. kemikalier fra produktionen og det fjerner også evt. bakterier.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Om der er specielle hensyn som skal tages i forhold til din dreng, synes jeg du skal drøfte med lægerne på Skejby sygehus.

Du kan læse mere om sutter og kemikalier osv. på forbrugerkemi.dk som er informationscenter for miljø og sundhed.

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder