Svar: Fodtøj - 10 mdr.

24. juni 2013

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Lauras mor

Tak for dit brev :)

Det lyder som om at din datter er aktiv og rigtig godt igang motorisk og det er rigtig vigtigt at hun kan stå fast, når hun prøver at rejse sig. Derfor vil det lige nu være rigtig godt med nogle små skridsikre sko - det kan være hjemmesko lavet i blødt skind og med ruskindssål som f.eks. tinyzone. Det kan også være kravlesko, det der også kaldes pre-walker. De sidder mere fast på foden, ofte med velcro eller snørrelukning og de har fast hælkappe.

Nogle pre-walker har ruskindssål og bruges derfor bedst indendøre, andre har en helt tynd gummisål og tåler derfor bedre at blive brugt udenfor. Man kan sige at netop med den årstid vi har nu, så vil det sandsynligvis gå helt fint med ruskinssål, også selvom I er udenfor en gang imellem - fødderne vokser også og hun vil være vokset ud af dem til efteråret, uanset hvad du vælger ...

Og her skal hun så have et par mere ...

Annonce

... rigtig sko med vandtætte såler. Det man kalder for en begyndersko. Det vil sige en sko med fast hæl-kappe og voksetillæg og hvor de er vigtigt at skoen stadig er blød og let, så hun kan løftet fødderne og bevæge sine fødder, når hun tager sine første skridt.

Der findes rigtig mange fine skomærker på markedet og til mange forskellige priser. Du kan f.eks. se på Bundgaard, Angulus, Superfit, Arauto Rap, Petit by Sofie Schnoor, måske kan du være heldig at finde sko på udsalg - både nu og til august, men tag din datter med ud at prøve, så I får noget hun kan passe og som sidder rigtig godt på hendes fødder. Og vær opmærksom på, at det er begrænset, i hvor god tid du kan købe sko, for hendes fødder ændrer sig i takt med at hun vokser:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Til sommer, vil det også være rigtig fint at lade hende have bare tæer og også mærke græsset under sine fødder :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder