Svar: Fodtøj - 10 mdr.
24. juni 2013
Alder:
10 mdr.
Kære Lauras mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at din datter er aktiv og rigtig godt igang motorisk og det er rigtig vigtigt at hun kan stå fast, når hun prøver at rejse sig. Derfor vil det lige nu være rigtig godt med nogle små skridsikre sko - det kan være hjemmesko lavet i blødt skind og med ruskindssål som f.eks. tinyzone. Det kan også være kravlesko, det der også kaldes pre-walker. De sidder mere fast på foden, ofte med velcro eller snørrelukning og de har fast hælkappe.
Nogle pre-walker har ruskindssål og bruges derfor bedst indendøre, andre har en helt tynd gummisål og tåler derfor bedre at blive brugt udenfor. Man kan sige at netop med den årstid vi har nu, så vil det sandsynligvis gå helt fint med ruskinssål, også selvom I er udenfor en gang imellem - fødderne vokser også og hun vil være vokset ud af dem til efteråret, uanset hvad du vælger ...
Og her skal hun så have et par mere rigtig sko med vandtætte såler. Det man kalder for en begyndersko. Det vil sige en sko med fast hæl-kappe og voksetillæg og hvor de er vigtigt at skoen stadig er blød og let, så hun kan løftet fødderne og bevæge sine fødder, når hun tager sine første skridt.
Der findes rigtig mange fine skomærker på markedet og til mange forskellige priser. Du kan f.eks. se på Bundgaard, Angulus, Superfit, Arauto Rap, Petit by Sofie Schnoor, måske kan du være heldig at finde sko på udsalg - både nu og til august, men tag din datter med ud at prøve, så I får noget hun kan passe og som sidder rigtig godt på hendes fødder. Og vær opmærksom på, at det er begrænset, i hvor god tid du kan købe sko, for hendes fødder ændrer sig i takt med at hun vokser:)
Til sommer, vil det også være rigtig fint at lade hende have bare tæer og også mærke græsset under sine fødder :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske