Svar: Retning klapvogn

14. februar 2013

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udstyr.

Kære Nybagt mor i udlandet

Tak for dit brev :)

Jeg tror der er ligeså mange meninger om hvorvidt en klapvogn skal vende fremad eller bagud, som der er forældre og fagfolk .. Min umiddelbare tanke er, at så længe der er tale om et barn på kun 6 måneder, så ville jeg altid vælge en klapvogn, hvor barnet kikker på mig. Altså vælge din Odder barnevogn med rygstøtte.

Det er rigtigt spændende for børn at sidde og kikke på verden, men det er også meget overvældende. Der er rigtig mange lyde, lys, dufte, - alle deres sanser bliver bombarderet og små børn har brug for at kunne kikke på deres forældre. De har brug for at se på os, spejle sig i os og ud fra de signaler vi sender, finde ud af at om det de oplever er okay eller noget de skal være bange for. Derfor bør forældre og barn efter min mening kunne kikke på hinanden, når man er ude at gå.

I vil kunne pludre sammen, du vil kunne sætte lidt ord på de ting I går forbi og de ting I oplever og på en måde opleve verden sammen. I takt med at hun bliver ældre og selv skal sige ord, så vil det være af stor betydning at I taler om de ting I kommer forbi - "hov der var en bus, bbrr siger den", "der er ...

Annonce

... en hund, vov-vov" osv.

Samtidig vil du også kunne se på din datter, når hun begynder at blive træt, begynder at hænge i ryggen og har brug for at blive lagt ned og hvile sig. Du vil også kunne se på hende om hun trives og har det godt, kunne se hendes farver, vurdere vejrtrækning, om hun fryser, skal have pudset næse osv. Du får en masse informationer omkring hende og hendes velbefindende, når I kører og du kan se hende og det synes jeg personligt er vigtigt og også rart at kunne :) Du vil også kunne se om det blæser hende i ansigtet, om solen skinner hende i ansigtet osv. og du vil kunne vende vognen og trille hende, så hun ikke bliver generet af lys og luft.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er rigtigt at rygstøtten i Odder barnevognen kun er til ryggen. I starten vil hun sandsynligvis sidde rigtigt op, holde armene i kanten af vognen og når hun så begynder at blive træt, så vil hun lægge sig tilbage og hvile ryggen på rygstøtten. Her kan du trække hende lidt ned i vognen, så hun får lidt mere støtte også ved hovedet og når hun så er parat, så kan du lægge hende fladt ned, hvor hun så vil kunne ligge godt og sove godt.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

25. december 2023 | Udstyr | 2 mdr.

Valg af bæresele

Hej Helen. Rigtig glædelig jul! Vi har fået en bæresele i julegave, men...

31. oktober 2023 | Udstyr | 15 mdr.

Hovedpude til 1årig

Hej Helen. Jeg kan se at du generelt anbefaler 2års alderen som et tidspunkt...

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder